1 mei 1994

1 mei 1994 - Ankara, Turkije

Met de bus naar de Nevshehir, hier hopen we meer keus te hebben aangaande bussen naar Ankara. Dat valt tegen; Nevtar is de monopolist en vraagt dus veel geld. Niets aan te doen, om 10 uur vertrekken we. Wel krijgen  we onderweg naast water ook een vruchtensapje. De rit gaan onder andere langs een heel groot meer (met flamingo’s ?). In Ankara (2 uur later) lopen we naar het oude gedeelte. Met moeite vinden we een hotel. Eigenlijk een beetje te spartaans en als er ‘s avonds een muis over de vloer loopt hebben we heel veel spijt dat we niet even die 6 gulden extra voor een nette kamer met douche hebben betaald. Die middag bezoeken we het Mausoleum van Atatürk. Behoorlijk indrukwekkend.

IMG0039

Prachtige tuin eromheen met onder andere enorme bloeiende sering. Ruim opgezet, compleet met tentoonstelling van onder andere Atatürks auto’s. Om 5 uur is de aflossing van de wacht, een heel vertoon. We lopen terug naar het nieuwe gedeelte en eten wat bij Mac Donalds, dit keer een teleurstellende ervaring. Hoewel het zondag is zijn niet alle winkels dicht en is het heel druk op straat. Gezellig en we kunnen hier morgen vast wel winkelen. Als ons diner ook nog tegenvalt (broodje döner) raken we echter toch wat depressief; zo’n vreemde stad op zondagavond is niet echt leuk. Op weg naar ons hotel komen we langs het beroemde operahuis van Ankara en er is vanavond een Turkse versie van Molière. Men vindt het heel leuk als wij even komen kijken; dat mag voor half geld. Prachtig gebouw, enthousiast gespeeld, maar we begrijpen er niks van en gaan in de pauze naar huis.