10 augustus 1993

10 augustus 1993 - Kuala Lumpur, Maleisië

kl_markt

Na ons ontbijt van onbeperkt brood/toast met jam en suiker, volgt een eerste verkenning van K.L. bij dag. In ieder geval een stuk levendiger dan gisterenavond. We gaan lopend naar de Thaise ambassade. Onderweg merken we dat er enorm gebouwd wordt, vooral torenhoge moderne flats. Het is een heel eind lopen en het is heet. In de ambassade moeten we een formulier invullen en kunnen dan morgen ons visum ophalen. Met de bus naar het GPO voor de post. De familie had zeker weinig tijd, alleen een brief van tante Wil. Vlakbij het postkantoor is Merdeka Square dat we bekijken, na een lunch bij Mc Donalds. Op Merdeka Square het oude postkantoor en stadhuis, gebouwd in Moorse stijl aan het eind van de vorige eeuw. Er tegenover is een enorm cricketveld. We lopen weer een heel eind. We zijn er achtergekomen dat het centrum van Kl niet echt leuk is omdat het geen centrum is. Overal verspreid liggen winkelcentra, de stad is heel uitgestrekt. Daarom zijn er ook wel 10 Mc Donalds, terwijl er bijvoorbeeld in Jakarta maar 1 is. Het Pudu Raga busstation is een hoog gebouw met perrons onder de grond. We kopen een kaartje voor de nachtbus van morgen naar Rantau Abang, het schildpadcentrum. Weer eindeloos zoeken en lopen naar de telecom. We worden doodmoe van deze hete stad. Jelle belt naar huis, het is nog steeds klere weer in Nederland, verder alles goed. Ze hebben net een uurtje geleden onze brief ontvangen. Het is jammer dat we niet zo’n fijn hotel hebben (geen terras met stoeltjes hier) waardoor we genoodzaakt zijn in de stad rond te hangen. We zien zo wel veel van Kuale Lumpur. We douchen en rusten een uurtje. Dan is het avond en dat betekent, pasa malam in onze buurt, chinatown. Nu leeft het zeker wel. Een hele drukke markt met vooral kleren, horloges, videobanden en andere nep-merkartikelen. En veel eten natuurlijk. 5 sinaasappels voor 1 m$ en een zak lychees voor ons. We eten op straat, Chinese fondue. Ieder stokje een ringgit, we nemen champignons, meat- en fishballs en zelfs inktvis. Na afloop nog een zak warme pinda’s, heel apart. Een leuke avond in deze beetje saaie stad. Als we in onze kamer zijn worden de stalletje beneden ons in de straat afgebroken en om 10 uur is het weer helemaal stil.