10 juni 1993

10 juni 1993 - Malakka, Maleisië

sas_grafsteen

Tot 9 uur heerlijk geslapen. Dan veel was doen en douchen. We ontbijten bij een tentje om de hoek, een soort pannekoek met hete saus en thee. Zittend op onze stoel loopt het zweet alweer over ons heen. We lopen langs een brede weg met enorme bomen en komen bij St.Paul's Church en de overblijfselen van een fort, gebruikt door o.a. de Hollanders. In de kerk enorme grafstenen met opschrift in het nederlands.

062grafsteen

Heel apart om dat hier te zien. Na een flesje frisdrank door naar het 'Stadthuys', van waaruit Nederlandse gouverneurs eens over Melakka heersten. Het is nu een museum waarin o.a. heel veel te zien is over de geschiedenis van Melakka. Alles is zeer zorgvuldig en verzorgd tentoongesteld. We brengen een flinke tijd in het, niet zo koele, museum door. Voor het museum staan ook nog een molen, een hollandse klokketoren en -kerk.

malaka_klokketoren

De kerk is tot 3 uur gesloten dus we lopen verder en komen bij de haven. Zeer ouderwets uitziende schepen volgeladen met boomstammen en veel bedrijvigheid. Over het algemeen heel weinig (buitenlandse) toeristen in Melakka. Na de haven komen we in de oude Chinese wijk.

065

Alles in het chinees, heel veel bedrijfjes en rust (blijkbaar is het 'siesta'). We zien twee prachtige tempels heel mooi versierd en vol wierook. Na nog een drankje gaan we terug naar de kerk. Binnen is het niet zo koel als gehoopt. Niet echt bijzonder, waarschijnlijk omdat het voor ons bekende architectuur is, wel leuk om te zien. Vervolgens gaan we naar een supermarkt vlakbij het hotel. Zo'n winkel hebben we nog nooit ergens gezien. Bijna te aircondiotioned, enorme roltrappen, alle winkels in een pand, bookshop, kleding, parfums, sieraden, fotozaak, croissanterie etc. En dan het aanbod in de supermarkt zelf.

064_detail

Schitterende groenten en fruit (deze afdeling is zo groot als de hele supermarkt bij ons), een heel pad met alleen maandverband, van alles minstens 5 merken en echt geen nee te koop, tot aan Gouda Kaas toe. Alles is er, geïmporteerd of niet. Voor 5 gulden kopen we een ananas, 1/4 watermeloen, 1/2 liter melk, fles water en een zak garnalenchips. Terug in het hotel eten we alles heerlijk op. Douchen, weer was doen en op het balkon lezen. Niet helemaal vrij van darmklachten gaan we (toch) maar niet uit eten en spenderen de avond in het hotel. We horen op de wereldomroep dat er in Holland tropische temperaturen heersen van ong. 32 graden C. Verder ook dat geprobeerd wordt de bezuinigingen op studiefinanciering en uitkeringen voor jongeren er snel doorheen te drukken.