13 augustus 1993

13 augustus 1993 - Kota Bahru, Maleisië

043

Vrijdag de dertiende. De hele nacht wakker gehouden door een stel gestoorde Maleisiërs die op de weg achter ons motorraces houden. Het schijnt dat er in het weekend geen politie in de buurt is. De bediening in ons restaurant is heel traag en we moetenweer heel lang wachten op ons ontbijt. We treffen het echter nog niet zo slecht als 4 engelse meisjes, wier bestelling vergeten is, ze komen weer achter in de rij! Als 1 uitgehongerde girl eindelijk haar gebakken eitje krijgt na ongeveer een uur wachten strooit ze er verlekkerd peper en zout op, pakt de ketchupfles en…het bord wordt voor haar neus weggegrist door de ober. De bestelling was voor een Duits gezin dat na ons is binnengekomen en allemaal aan hun derde gerecht zitten! Om 10 uur verlaten we dit oord. We willen liftend naar Kota Bahru, waar vandaan we de Thaise grens overgaan. Als we langs de weg staan stopt de eerste de beste auto! Het is een pick-up: de rugzakken achterop, wij samen voorin. De beste man spreekt geen woord Engels maar hij gaat naar Terengganu en dat is 60 km op weg. Na 3 minuten begeeft de motor het even, maar dit blijkt gelukkig eenmalig! In Terengganu zien we een afslag ‘Kota Bahru’ en hier stappen we uit. Hier stopt echter niemand. Alle moslims zien er op hun paasbest uit, ze gaan zeker naat de moskee en willen daar geen toerist bij hebben. Na bijna een uur geven we het op, we krijgen dan vrij snel een lift naar het busstation in het centrum. De bus naar Kota Bahru vertrekt om kwart voor 2, dat is over bijna 2 uur. Daarom proberen we nogmaals te liften. We staan weer een uur vergeefs met de duim omhoog. De bus brengt ons dan in 2,5 uur naar KB. Vlakbij het busstation nemen we onze intrek in Yee’s guesthouse. Niet bi, maar goed gelegen. In de woonkamer hier lezen we een krant en een bouquetreeks. KB is tamelijk saai, vooral als op vrijdag alles dicht is. Wel leuk is, ontdekken we ‘s avonds, de nightmarket. Heel veel stalletjes met de meest fantastische hapjes. We hebben nog maar 7 m#$, maar daarvoor eten we 2 nasi goreng, 2 drankjes, een soort bananengeval met deeg eromheen (heerlijk!) en een geroosterde maïskolf. Leuke avond besloten met leuke tv in het guesthouse, na een echte vrijdag de dertiende!