15 juni 1993

15 juni 1993 - Bukit Lawang, Indonesië

066

Vroeg op, om 8.30 uur gedoucht en gepakt. We zijn zelfs nog vroeger dan we dachten want de tijd gaat hier weer een uur terug! Per Riksja naar de bank om te wisselen. Indonesiė is totaal verschillend van Maleisiė. Veel meer kinderen, veel meer mensen die hello, hello roepen en veel minder westers. Medan is heel druk en er hangt echt een laag smog van alle brommers, auto’s en bromtaxi’s. Na het wisselen naar de post om te zien of er brieven voor ons zijn. Nee dus. Vervolgens op zoek naar een bus die ons vanmiddag naar Bukit Lawang kan brengen. Het busstation Banda Aceh heeft dezelfde naam als een plaatsje in het uiterste noorden van Sumatra en voor we het weten zitten we in een bus daar naar toe. We komen er achter als we de prijs van de rit horen. Met een bemo terug, als we nog net op tijd uit kunnen stappen. Bij het busstation horen we dat er om 14 uur een bus gaat. Dan gaan we bellen. Weer met een bemo (omgebouwde Suzuki pick-up) waar 14 man ingaan! We lopen terug naar het centrum en eten een Nai sayur lunch. Met een brommerriksja terug naar het hotel voor de rugzakken en daar naar het busstation. De chauffeur is een leuke vent die zegt dat hij 2 kids heeft en een lelijke vrouw en vraagt hoeveel auto’s wij thuis hebben. Onderweg schreeuwt hij wat met een busje dat ook naar Bukit Lawang blijkt te gaan, snel overgestapt dus het busje is klein en lijkt vol. De rugzakken op het dak en wij erin. Na ons komen er nog 3 rugzakkers bij en vele Indonesiërs. Onderweg loopt het aantal passagiers op tot 41 + een aantal op het dak. Later blijkt dat zij het een en nader uit onze rugzakken zich toe-eigenen, onder andere wasmiddel! Na 2,5 uur zijn we er en betalen 1200 rupia (1,10). Mooie rit door Indonesisch landschap met veel rubberplantages. In Bukit Lawang komen we alle bekenden van de boot weer tegen. We nemen een huisje aan de rivier met een bed, tafel, stoel mandi en gat-wc. Kost 4000 rupia. De omgeving is prachtig, het weer aangenaam. ‘s Avonds uit eten in het bijbehorende restaurant en dan met onze Canadese buren naar de cave voor een optreden van Indonesische band met ‘In Holland staat een huis’ en ‘Lang zal ze leven’ repertoire.