16 april 1994

16 april 1994 - Kars, Turkije

IMG0017IMG0019

We gaan naar Ani toe en vieren feest. Er blijken enorm veel mensen, kinderen en scholieren mee te gaan. Twee grote bussen en vele auto’s. We vertrekken pas na negenen en stoppen dan ook nog een hele tijd bij het politiebureau. Een uurtje rijden en een mooie rit. Ezeltjes die water dragen, wilde paarden, ganzen en veel kleine blauwe en witte bloempjes. Verder wel kaal en af en toe nog wat sneeuw. Om kwart voor 11 zijn we er en moeten wij als enige onze kaartjes laten zien. Enorm veel mensen maar gelukkig blijven ze grotendeels bij elkaar. Bovendien is Ani heel groot. De ruïnes zijn inderdaad overweldigend (‘striking’ aldus Tom).

IMG0018

Een aantal kerken, een paleis, een moskee en een kathedraal. Alles uit 900-1200 na Christus. Er stroomt een rivier langs de oude stad en aan de overkant daarvan ligt Armenië. Ontzettend veel soldaten aan Turkse kant. Ook de omgeving met besneeuwde bergtoppen is prachtig. We hebben nauwelijks genoeg tijd om alles te bekijken want om 1 uur gaat de bus alweer terug. We moeten rennen om hem te halen. Zingende en klappende scholieren onderweg. Om half 3 zijn we terug. Ani en ook de lange reis die we hiervoor naar Kars moesten maken waren zeker de moeite waard. Het weer was vanmorgen eerst heel mooi maar het trok snel dicht. In Kars bus besproken, inkopen gedaan, wat gewandeld, o.a. naar oude Seljuk brug etc. Als we ’s avonds uit eten gaan (pide) regent het. Aardige mensen hier. Wel valt op dat iedereen steeds over de inflatie praat, heel logisch.