2 maart 1994

2 maart 1994 - Tiberias, Israël

We hebben voor 2 dagen een fiets gehuurd, mountainbike met een heleboel versnellingen. Om half 10 gaan we van start. We willen het meer van Galilea in de rondte fietsen, 52 km. Eerst naar het zuiden. Het is weer een mooie, rustige dag echter niet zo helder.

IMG0076

We rijden over de Jordaan die hier het meer uitstroomt naar de Dode Zee. Overal bloeit koolzaad en andere bloemen, onder andere klaprozen. Voorjaar. Aan de oostkant passeren we een kibboets. We schieten lekker op en het is een prachtige tocht. Verder naar het noorden is het wat meer klimmen en dalen. Om ongeveer 2 uur zijn we dan ook wel aan onze lunch van brood, humus en sinaasappelsap toe. Vlak daarna komen we in Capoernaum, waar Jezus ooit vanuit predikte. Het plaatsje wordt vaak genoemd in de bijbel. Nu is er echter heel weinig van over dus we besluiten het niet te bezoeken. Wat verderop bezoeken we wel 3 kerken.

IMG0077IMG0078

Eerst de kerk die op de plaats staat waar Jezus Petrus de leider van de kerk maakte. Heel mooi simpel kerkje aan het water. Pal daarachter, maar op een heuvel staat een kerk gebouwd door Italianen. Men zegt dat Jezus hier de bekende bergpreken hield onderweg eten we 2 grapefruits op die Jelle geplukt had. Supersappig. Heel mooi uitzicht vanaf deze berg. De laatste kerk is die van de ‘vissen en broden’. Na afloop moeten we nog even stevig doortrappen naar Tiberias. Om half 6 zijn we er dan toch en gaan boodschappen doen. Lekker gedoucht, opgewarmd, na de hele dag in korte broek fietsen. Heerlijke gebakken aardappeltjes met sla gegeten en vroeg naar bed.