20 maart 1994

20 maart 1994 - Damascus, Syrië

IMG0006

Een heerlijk ontbijt vanmorgen: brood (enorme ronde platte broden), geitenkaas, yoghurt/kaas, tomaat, komkommer en (drink)yoghurt.Ook nog de HH-truien gewassen. Om 10 uur zijn we dan bij het postkantoor. Eén kaart van Ina is aangekomen, tot nu toe. We posten ook 2 brieven en schrijven en versturen direct 8 kaarten. Postzegels zijn niet duur hier. Dit kan echt wel één van de goedkoopste landen zijn, mogelijk voordeliger dan India zelfs. Het nationaal museum kost ook maar 20 cent en is verbazingwekkend interessant! We hebben nog nooit zoveel en zulke gave, Romeinse beelden gezien. Het meeste komt uit Palmyra, daar willen we morgen naar toe. Ook is er een complete graftombe uit deze Romeinse stad en een complete synagoge uit Doura Europos. Het museum is gróót en interessant! Na afloop eerst onze dagelijkse vitamines van de straat: verse sju. Nog een felafel en dan naar het politiebureau. Met veel moeite krijgen we ons proces verbaal, toch wel een ervaring deze Syrische bureaucratie. Dan weer door de souqs hele lekker uitziende honing met noten gekocht voor heit. Gisteren ook nog een houten koekjesvorm aangeschaft bijeen oud mannetje dat 5 pond korting geeft zodat wij hem een foto kunnen opsturen. De foto is natuurlijk duurder dan het hele ding, maar goed. Vandaag genieten we meer van de souqs dan gisteren, vinden ook mooiere straatjes. We bezoeken nog het Azem paleis, een heel mooi paleis(je). Een kamer eruit hadden we al in het museumgezien, vreemde gewoonte hier om alles te verslepen. Dan lopen we dwars door de hele oude stad naar één van de poorten. Nog een chai gedronken op een mooi ‘terrasje’ en een bezoek gebracht aan de ananias-kapel dit is een mooi ondergronds kerkje in het christelijk gedeelte, gewijd aan de bekering van Paulus. Langs de buitenkant van de muur teruggelopen naar ons hotel. Tijdje gezeten, dan er op uit om schoenen te kopen. Echte leren stappers voor Jelle voor nog geen 20 gulden! Ons favoriete restaurantje van gisteren is dicht, dus kopen we maar een hamburger(!).