20 november 1993

20 november 1993 - Kathmandu, Nepal

Redelijk vroeg opgestaan, mijn foto’s opgehaald en 4 mountainbikes gehuurd.

IMG0065

Toen ontbeten en gaan fietsen. We gaan eerst door de drukke stad naar Passupatinath. Dit is een soort tempelcomplex (geen toegang voor non-hindu’s) aan een heilige rivier waar ook mensen baden en gecremeerd worden. Dat laatste vinden wij nooit zo’n gezellig gezicht en daar hoeven wij (in tegenstelling tot de andere toeristen hier!) geen foto’s van. Verder naar boven zijn aapjes en spinnende meisjes. Ik mag het spinnen ook een keer proberen en dat gaat niet zo goed. Na een drankje, het is warm vandaag hoewel vanmorgen vroeg zeer koel, fietsen we verder naar Bodnath. Dit is een grote boeddhistische stupa bekend van ansichtkaarten en zo. Wel mooi en Jelle kan voor de eerste keer de 28mm lens gebruiken. Daarna willen we eindelijk wel eens een keer de stad uit en dat lukt vrij snel. Een hele opluchting na de drukte en smog, maar het is wel erg heuvelachtig en zelfs met 18 versnellingen valt dat niet mee. We fietsen een heel eind tot …… met onderweg een frisje en broodje. Opvallend is dat het hier helemaal niet toeristisch is, geen leuke restaurantjes onderweg en de frisdrank is de helft goedkoper. Het plaatsje is niet zo schilderachtig als verwacht en na een (vies) bordje mie gaan we weer terug. Om een uur of 4 terug in de stad. Op Durbar square koffie met taart en dan fietsen we het laatste stukje terug naar Thamel. Om 6 uur de fietsen heel ingeleverd en even naar het hotel. Na een uurtje gaan we eten in hetzelfde restaurant van eergisteren. De bediening doet wat raar vandaag maar mijn geflambeerde kaas-rum biefstuk is heerlijk. Nog ergens anders thee gedronken. Jeroen en Rolf moeten morgen vroeg op vanwege de Mountainflight.