22 februari 1994

22 februari 1994 - Jeruzalem, Israël

IMG0059

Ik vond het toch wel koud in de dakwoning daarom verhuizen we later in de ochtend naar een zes persoonskamer beneden. Wat moeite met winkelen voor het ontbijt, we hebben het gevoel dat ze toeristen zwaar proberen af te zetten. Kaas, brood, een pond aardbeien (!) en yoghurt kosten ons uiteindelijk 7 shekel (4,20) en dat lijkt oké. Dan gaan we naar de  Damascuspoort, waar onder we eerst Turkse koffiedrinken en met een fanatieke Arabier praten. Deze heeft een bloedhekel aan alle Amerikanen. Het valt ons op dat iedere Jood/Arabier er toch wel extreme visies op na houdt. Hoe is het mogelijk dat deze mensen hier toch nog met z’n allen kunnen leven! We lopen over de oude en zeer goed gerestaureerde stadsmuur naar de volgende poort; de Jaffagate. Hier bevindt zich het museum over de geschiedenis van Jeruzalem. Het is heel duur, maar we krijgen wel een studentenkaartje –zonder pas- voor 13 nis (13x0,60). Het is wel de moeite waard. Eerst een film over Jeruzalem, dan een tocht langs de zalen die allen informatie over een verschillende periode geven. Er wordt niet echt iets tentoongesteld in de zin van oudheidkundige objecten, maar wel met behulp van alle mogelijke middelen uitleg gegeven (video’s, hologram etc.). het geheel is in het oude citadelgebouw, een mooi geheel. Na afloop op zoek naar een geldwisselaar en een felafel. Boodschappen gedaan voor ’s avonds. Maaltijd gekookt van spaghetti met groentes. Hier hebben we wel een heel ander leven dan voorheen, maar wel leuk. Met Hollander Theo naar de casanovabar geweest, een tent voor en door reiziger. Wel leuke sfeer.