22 maart 1994

22 maart 1994 - Palmyra, Syrië

IMG0015IMG0013

Ontbeten op de kamer, dan naar de ruïnes. Om half 10 zijn we in de tempel van Baäl, ruim anderhalf uur later staan we pas weer buiten. Schitterend!

IMG0016IMG0018IMG0017

De tempel is omgeven door een enorm terrein, waarom heen een 15 meter hoge muur stond. Nog slechts enkele tientallen meters daarvan zijn intact, de rest is door de Arabieren opnieuw opgebouwd. De tempel is heel mooi en (langs een niet helemaal officiële weg) kunnen we er zelfs bovenop komen! Hoog. Eng maar zeer de moeite waard. Beneden heel veel brokstukken, daartussen bloeien de mooiste veldbloemen. Het geheel is een plaatje. Eerst waren we vrijwel alleen, dan arriveert er toch een bus toeristen. Er zijn er hier meer dan verwacht. Zeer begrijpelijk overigens, het is echt heel mooi. Vervolgens lopen we langs de oude stad naar de ‘graftorens’ die er net even buiten staan. Flinke bouwwerken, tegen een helling gebouwd, met soms onderaardse gangen, soms ruimte voor 5 grafkisten op elkaar en 6 naast elkaar. Eén kunnen we beklimmen, enkele anderen zijn gerestaureerd maar nu op slot. Dan is het al half 1 en gaan we op een heuveltje picknicken.

IMG0014

Het waait behoorlijk, verder prachtig weer. We hebben brood, kaas, humus, tomaat en sinaasappels. Na afloop een beetje uitgerust, moe van alle mooie dingen. ’s Middags de rest van het oude Palmyra gezien. Tempels, de weg met zuilen en het zeer goed gerestaureerde theater. Dan haal ik blikjes en een fles water, we hebben nog een klim naar het Arabisch kasteel te goed en de woestijn maakt toch dorstig. Het kasteel is uit ongeveer 1700 en staat zeer strategisch op een steile heuvel ,de klim valt wel mee, maar we moeten ook nog door de slotgracht klauteren om (weer niet helemaal officieel) in het kasteel te komen. De moeite waard. Een doolhof van gangen en trappen. Het dak van het kasteel is een stuk hoger dan de grond dus nog veel mooier uitzicht. Zon schitterend onder zien gaan. Dan snel terug voor enkele verwarmende bakjes thee en een felafel in het hotel. Later nog maar een ‘sandwich’ gehaald als diner. We hebben nog geen genoeg van de felafel. Moe van deze mooie, interessante dag.