23 februari 1994

23 februari 1994 - Jeruzalem, Israël

Als we ontwaken regent het pijpenstelen! Ons vertrek dus maar een beetje uitgesteld en lekker ontbeten met onder andere chocopasta. Om 10 uur moeten we er toch maar doorheen. Ja het is winter hé. We lopen de route langs de Via Dolorosa, de lijdensweg van Jezus, waarlangs hij het kruis droeg. Voor de Katholieken is dit een bekend en oud bedevaartsdoel en we zien grote groepen toeristen. Enkelen dragen zelfs een replicakruis mee! De tocht onderbreken we voor een kop koffie in het guesthouse dat op de route ligt. Daarbij hebben we koekjes en een chocoladeletter van Verkade die hier gewoon te koop zijn voor 60 cent. Onze tocht eindigt dan in de Church of the Holy Sepulchre, op de veronderstelde plaats van de kruisiging en begraving van Jezus. We branden een kaarsje op Golgotha.

IMG0064

Wel apart, maar voor ons een erg vreemde (orthodoxe?) sfeer. Voor het eigenlijke graf moeten we in de rij. Weer buiten regent het nog maar we gaan toch weer naar de muur om onze wandeling van gisteren te volbrengen. We lopen nu langs de kant van de Mount Zion en Mount of Olives.

IMG0061IMG0063

De tocht eindigt bij de klaagmuur die we vanmorgen al bezocht hadden, voor de Via Dolorosa. Aparte gedeeltes voor mannen en vrouwen hier waarbij het mannenstuk het meest interessant is met orthodoxe Joden in het zwart met lange bakkebaarden die ritmisch heen en weer bewegen tijdens het bidden.

IMG0060

Wel weer heel veel toeristen. We verlaten de oude stad via de Damascuspoort waar we ons traditionele broodje falafel voor de lunch kopen. Vlak daarbuiten is de zogenaamde Garden Tomb, of het tuingraf, naast de kerk de andere plaats waarvan men zegt dat Jezus gestorven en begraven is. Een meer protestante atmosfeer.

IMG0062

De tuin wordt gerund door Engelse Christenen, heel vriendelijk, goed onderhouden. Er is uitzicht op Golgotha en je kunt het graf van Jezus inlopen. Ook is er een grote souvenirwinkel bij. Als we teruglopen naar het hostel regent het weer. Later op de avond eten we macaroni met groentes en tonijn. Het meeste hiervoor hadden we van 3 Deense voormalige kamergenotes gekregen dus een zeer goedkoop maal. Wel gezellig in ons hostel, net een groot studentenhuis.