26 februari 1994

26 februari 1994 - Jeruzalem, Israël

IMG0071

Als we opstaan is het weer stralend weer we doen de was die we op het dak hangen om te drogen. Bij het boodschappen doen voor het ontbijt bleek dat alles dicht was. Staking. Brood was nog wel te krijgen. Dan zie ik onze felafelman die mij wenkt. Van hem koop ik (hoewel hij officieel dus ook dicht is) groente, humus, felafel en sinaasappels voor een schijntje (5 nis). Aardig of is hij blij zo toch nog wat te kunnen verdienen?  Na elven gaan we op pad richting mount of Olives. Bij een telefooncel op straat bel ik met Jeroen.

IMG0069

Dat gaat hier heel makkelijk en de verbinding is overduidelijk. Ze hadden geen idee dat wij in Jeruzalem zaten dus dit telefoontje ter geruststelling is eerder alarmerend! In Nederland dooit het. Op de ‘Olijvenberg’ is het nu mooier dan eergisteren toen het zo regende. Mooi uitzicht. Vlak buiten de tempelberg vindt de begrafenis plaats van een van de slachtoffers van gisteren.

IMG0072IMG0073

Als we verder over de berg lopen is het ook hier onrustig. Het rookt op diverse plaatsen en jonge Arabieren rennen heen en weer. Wij gaan maar een andere kant op. Later horen we van andere mensen uit ons hotel dat er harde acties waren. Een jongen zijn fototoestel is afgepakt en kapot gegooid! Wij lopen terug via de oude joodse begraafplaats en door het dal naar de oude city. Door de poort bij de Klaagmuur gaan we de stad weer binnen. Wel een mooie interessante wandeling gehad, ook langs de Arabische woonwijken verderop. In het hotel maken we vandaag ons eigen broodje felafel. Daarna lopen we nog wat rond maar omdat er gestaakt wordt en het zaterdag is, is praktisch alles dicht. We zitten lekker in de zon bij de ongewoon rustige Damascusgate en ik bel nog maar een keer naar huis, nu wel pap en mam gesproken. Ze zijn blij dat ik terugbel, hadden vandaag ook de brief gekregen. Israël is wereldnieuws, maar ook in Nederland zijn de meningen over de aanslag verdeeld. Later in het hotel horen we dat er weer rellen zijn, nu in het christelijk gedeelte van de oude stad. Ook zijn alle lichten in de hele oude stad uit, zodat het erg duister is. Wij koken samen met Lucas rijst met groente en tonijn. Voorlopig de laatste avond in Jeruzalem, morgen gaan we naar Tel Aviv.