26 maart 1994

26 maart 1994 - Ar-Raqqah, Syrië

Om ongeveer half 9 verlaten we Hotel Damas. Het is heel druk op straat met mooi geklede vrouwen van het platteland die waar meedragen op hun hoofd dat ze hier zeker willen verkopen. We hebben besloten voor de verandering eens met de trein te gaan, naar Raqqa. Een half uur lopen naar het station. Om de een of andere reden liggen die hier altijd buiten de stad. Om 10 uur is er een trein, Jelle koopt kaartjes bij de stationschef zelf. De trein is Oost-Duits, vrij luxe en vertrekt om half elf. We geloven dat we 1e klas zitten, maar niemand stuurt ons weg.

IMG0028

Leuke rit, hoewel de ramen erg vies zijn (kunnen wel open). Soms dicht langs de Eufraat, soms door de woestijn. Dorpjes en iedereen zwaait naar de trein. Om kwart over 12 zijn we in Raqqa, weer een half uur lopen naar het centrum. Op de hotels moet je hier flink afdingen. Het eerste vraagt eerst 20 dollar,  bij het tweede worden we het eens op 300 pond, ons duurste Syrische hotel tot nu toe. De kamer is oké, ruim en met wastafel. Felafel gegeten, onze tweede vandaag, ze zijn ook prima geschikt als ontbijt. Dan gaan we wandelen, het is vandaag een hele mooie zonnige dag. Snel de stad uit, de Eufraat over en dan zijn we midden op het platteland. Leuke traditionele huisjes met hoog puntdak. We krijgen ergens thee en frisdrank in een dorp van een dove man. Veel kinderen willen op de foto, maar sommigen zijn heel bang.

IMG0032IMG0035IMG0029

Er groeit graan, sla, uien en waarschijnlijk nog veel meer. Groen en voorjaarsachtig. Overal irrigatiekanaaltjes, tussen door kuddes schapen en geiten.

IMG0036

Er staan ook bedoeïenententen vlak bij de rivier. We zien trouwens veel kinderen met best wel blond haar, gisteren en vandaag. In de stad zie je die nooit, wel heel veel roodharigen, compleet met sproeten. Als we over de ‘oude’ brug teruglopen naar Raqqa gaat bijna de zon onder, mooi rood boven de Eufraat. Raqqa vinden we verder niet zo’n bijzonder stadje. Geen leuke markt of winkelstraat en soms wat vreemde mensen. We eten ‘s avonds kebab, een half kg gehakt vlees aan spiesen met schaaltjes salade, verse kruiden, yoghurtsaus en brood. Veel en lekker.