27 april 1994

27 april 1994 - Göreme, Turkije

IMG0036IMG0034

Weer zitten we (pas) om half 10 aan ons ontbijtje. Vandaag maar weinig wolken. Een uurtje later op stap; richting Uchisar. Hier is de hoogste rots van de omgeving. Waarvandaan  het uitzicht mooi schijnt te zijn. Je kunt er heen lopen door een dal/rivierbedding. Het kost ons wat moeite het pad te vinden, we dwalen wat rond. Geeft niet want het is hier mooi en we zien nog een kerkje, beheerd door een vrouw die er naast woont (ook in een grot!) en ons haar huis laat zien. Alles uitgehouwen van kastjes tot banken. Toch gewoon elektriciteit. Even later de verassing van de dag als ik een schildpad zie. Ongeveer 20 cm groot en hij blijft gewoon zitten. Jelle doet er nog een schepje bovenop en vindt twee parende exemplaren.

IMG0035IMG0033

Bonk, bonk: schilden op elkaar. Kort daarna vinden we toch het pad en gaan doelbewust naar de grote rots met Turkse vlag. Als blijkt dat het laatste stukje beklimmen 15.000 Tl kost nemen we voor het geld liever een ijsje. De beheerder (hij huurt de rots van de regering) wil echter dat we toch nog (voor niks) naar boven gaan en biedt ons ook thee aan. Omdat het inmiddels behoorlijk is dichtgetrokken valt het uitzicht niet helemaal mee. Terug hebben we weer een mooie route, langs het riviertje dat soms door de steen heen stroomt. Helaas krijgen we onderweg ruzie met 3 schooljongens die zelfs met een mes dreigen. In Göreme gaan we naar de politie die zeer gealarmeerd reageert maar natuurlijk weinig kan doen. Geborreld op ons terras (sinas, salami en olijven) en ’s avonds weer uit eten geweest (uiteraard).