28 april 1994

28 april 1994 - Göreme, Turkije

IMG0031IMG0032

Om half negen met de wereldomroep ontbeten. Verkiezingen in Zuid-Afrika, een rotzootje, maar wel een historisch moment natuurlijk. Tegen tienen te voet vertrokken naar Zelve. Het weer is iedere dag een beetje mooier en vandaag is er geen wolkje aan de lucht. Een mooie route ook. Eerst langs de weg maar dan dwars door het gesteente. Ooievaars in de lucht, maar ze willen niet even gaan zitten voor een foto. Een stop bij een hele rits souvenirstands waar ik eindelijk het gezochte vestje voor Jeroen vind. Zelve is dan nog 1 kilometer en bij aankomst eten we eerst een ijsje. Dit openluchtmuseum is een voormalig dorp met uitsluitend grotwoningen. De bewoners zijn nu verplaatst naar een nieuw dorp 3 km verderop. Eigenlijk is er heel weinig te zien. Na een drankje (het is warm!) liften we naar de hoofdweg en nemen een dolmus naar Alvanos, ± 5 km verder. Het pottenbakkerscentrum van Cappadocië maar de keramiek kan ons niet bekoren. Nog wel naar kilims gekeken, maar te duur. Geluncht met echte mercimek corba en rijstpudding. Met de bus terug naar Göreme. Daar kopen we dan toch een kilim. Je lijkt er niet aan te ontkomen in Turkije. Wel mooi (heel mooi) maar slecht afdingen en de slimme verkopers proberen ons wijs te maken dat we een superkoopje hebben. Nou ja honderd gulden vinden wij niet te veel en daar gaat het om. Om de een of andere reden hebben we allebei geen zin in Turks eten of pizza dus eten we om 9 uur brood met kaas, chocopasta en yoghurt op de kamer.