3 april 1994

3 april 1994 - Damascus, Syrië

We wilden vandaag weggaan, maar besluiten nog een dagje te blijven, het is tenslotte ook Pasen. Ochtend in het hotel, uitgeslapen en lekker ontbeten. Om 12 uur vertrokken voor een wandeling. Ondanks de officiële feestdag is alles open. Wel zo gezellig. Mooie antiekzaak bekeken, waar we ook een kopje koffie krijgen. Verder gelopen met een pauze bij een fontein met parkje. Hier lezen we de Syrian Times, een ontzettende anti-Israëlkrant. Tenslotte helemaal de heuvel beklommen die over Damascus uitkijkt. Tot bijna boven aan toe is de zeer steile rotswand bebouwd. Veel nieuwsgierige mensen. Het is wel heel mooi weer vandaag, maar niet helder. Jammer, nu kunnen we niet de met sneeuw bedekte mt. Herman zien, die we gisteren wel in de verte zagen liggen. Als we weer naar beneden lopen komen we onverwacht door een mooi en authentiek stukje souq. We kopen grapefruits. Naast fruit is er ook vlees, kruiden, verse vis etc. Om 4 uur zijn we terug in het hotel. Lekker in de zon op het dak gezeten. Wat met andere mensen gepraat die allemaal heel enthousiast zijn over Turkije. We krijgen er ook meer zin in. Momenteel wat gemengde gevoelens, nu weer lijkt nog maar 7 weken eng kort, soms willen we echter het liefst zo snel mogelijk naar huis. Om 6 uur eten we humus en fuul bij het tentje in de straat. Dan gaan we nog even in het christelijk gedeelte van de oude wijk kijken. Iemand zei dat er daar wel  `paassfeer´ heerste. Wel een eind lopen, maar we worden beloond; overal eieren en zo te koop, iedereen paradeert op z´n paasbest rond. Blijkbaar gaat de kerk uit ofzo. Hele hippe Syrische meiden. Wel gezellig.