31 juli 1993

31 juli 1993 - Lovina Beach, Indonesië

038

Om half vier opgestaan om de Batur te gaan beklimmen. Bella kan Indonesiė natuurlijk niet achter laten zonder een vulkaan te hebben bedwongen. Het is natuurlijk pikdonker maar een zeer heldere nacht met zeer veel sterren. Toch kunnen we het begin van het pad omhoog steeds niet vinden. Dit komt vooral door een aantal ‘gidsen’ met zaklampen die natuurlijk graag willen dat wij hen meenemen. Moedwillig laten zij ons enkele malen verkeerd lopen, lachen ons uit en blijven zeuren dat we een gids nodig hebben. We zijn enorm geïrriteerd en kwaad. Na bijna 3 kwartier vinden we toch het goede pad, waar we iemand tegenkomen die ons alsnog probeert wijs te maken dat we fout zitten. Een Nederlandse vrouw die met hem meeloopt zegt echter ‘loop maar door hoor’ en dat doen we en het gaat goed. Wel heel voorzichtig zijn op de smalle paadjes in het donker. De klim gaat eerst door een bos en wordt dan heel steil. Langzaam komt wel de zon op en het uitzicht is heel mooi. Om 6.45 uur zijn we boven, moe maar heel tevreden over ons.

bali_top_batur

Je hebt uitzicht over de krater in de krater en aan de andere kant over de grote krater en het meer. De moeite waard. De terugtocht verloopt vlotjes en om 9 uur zijn we gedoucht en gaan ontbijten. Om 10 uur vertrekt naar Lovina. We moeten enorm dalen langs bochtige wegen, iedereen haalt in als hij wil, onafhankelijk of het ook kan. In Kalibukbuk, het centrum van Lovinabeaches willen we graag 2 dagen blijven we vinden daar met enige moeite een prachtige kamer met een twee- en een eenpersoonsbed in een mooi verzorgd hotel, vlakbij het strand. Verder dus stranddag. Mooi donker, maar niet zwart, zand en goed om in te zwemmen. Wel veel verkopers op het strand die na verloop van tijd toch irritant worden. Wel handig dat we een kokosnoot en bier op het strand kunnen consumeren. Het jongentje van de kokosnoot is schattig, komt steeds vragen of we het vocht op hebben. Als het zover is snijdt hij zeer zorgvuldig al het vruchtvlees uit de noot om op te eten. Jelle wordt ‘s avonds ziek (misselijk) dus de dames gaan alleen eten.