5 juli 1993

5 juli 1993 - Yogyakarta, Indonesië

095

Uitgeslapen tot na tienen!! Na het ontbijt en de was besluiten we voor vandaag een fiets te huren: 2 mountainbikes a 200 rp. We fietsen naar Prambanan, waar het grootste tempelcomplex (hindoe) van Java staat. Eerst door de drukke stad, links houden! Late rijden we over een soort fietspad, 17 km de stad uit.

yogya_fietsprambanam

Nog steeds erg druk op de weg maar dit rijdt een stuk rustiger. Opeens zien we een enorm hoge (47 meter!) grootse tempels aan de horizon verschijnen. Heel mooi. Het complex is vrij toeristisch met heel veel stalletjes, 4000 entree (!) en een gids. De tempels zijn mooi, vaak recent gerestaureerd. Ze zijn gebouwd in de achtste eeuw, maar toen nauwelijks gebruikt. De gids weet weinig meer te vertellen dan ons boek, dus we gaan alleen verder. In iedere tempel staan beelden van hindoegoden. We raken, net als de Indonesische bezoekers, de slurf van Ganesh aan en dan ons hoofd, in de hoop dat zijn wijsheid naar ons toevloeit. De terugtocht gaat makkelijker dan heen, het is koeler en we dalen ongeveer 60 meter! Om half 6 zijn we terug en nemen een drankje en sandwich. We liggen 2 uur op bed en gaan dan lekker en goedkoop uit eten. We kopen nog een aantal kaarten waarvan 2 batik die even duur zijn en wel zo mooi!