7 maart 1994

7 maart 1994 - Jeruzalem, Israël

Jelle is jarig! Geen ontbijt op bed hier in de dormitory. Wel later op het dak met een mager zonnetje en cadeaus. Twee chocolade letters, een pen en een accentueerstift. We hebben nog geen enkele synagoge van binnen gezien in Israël dus dat moet er vandaag van komen. We gaan naar de Joodse wijk.

IMG0065IMG0066

Hier staat geen enkele oude synagoge meer overeind, zoals gewoonlijk hebben de moslims alles gesloopt. Wel zijn er nieuwe ‘tempels’ op de oude fundamenten gebouwd. Dit integreren van oud en nieuw zie je echt overal in Israël. Een synagoge bekijken we van binnen en worden rondgeleid door een geëmigreerde Canadese Jood. Heel aardig en informatief. Verder zien we ook nog ‘The burnt house’, ruïnes van een Joodse woning (men denkt van hogepriesters) uit de 1e eeuw. Dit kwam tevoorschijn in 1967. Het weer is er ondertussen niet beter op geworden. Nog wat verder door de Joodse wijk gezworven, alles is supernetjes. Overal bordjes waar je bent en waar je heen moet. Opvallend is trouwens dat Jeruzalem een stad van katten is en wel hele dikke, langharige. Nergens honden. Op een gegeven moment lopen we op het dak van de bazaar, dat is heel grappig. Broodje en sinasappel gegeten op de kamer. Na tweeën gaan we weer op pad. Reserveren van de film lukt niet dus maar weer op de bonnefooi. In de stad komen we onze oude Joodse vriend van de eerste dag weer tegen. Da’s toevallig en hij moet ook naar de Mall dus  we gaan met hem mee. Helaas zitten we in de verkeerde bus en als deze na een lange rit z’n eindpunt bereikt is het nog een uur (!) rijden naar de Mall. Gestresst stappen we in een andere bus en bereiken dan om tien voor 5 het enorme winkelcentrum. Er zijn nog plenty kaartjes voor ‘Schindler’s List’en we hebben nog tijd om te plassen en popcorn te kopen. Prachtige film over ‘goede’ Duitser die honderden Joden redde. Helemaal in zwart wit en heel ontroerend. Schindler heeft ook een boom in Yad Vashem gekregen en ligt begraven in Jeruzalem waar de laatste scène is gefilmd: ‘zijn’ Joden leggen steentjes op het graf. Na afloop (3 uur later) belt Jelle met huis; hij is nog steeds jarig! De Mall is een ontzettend groot, luxe en modern winkelcentrum waar een gebakje 6 gulden kost en wij in plaats daarvan maar een stuk pizza nemen. Leuke dag gehad.