7 mei 1994

7 mei 1994 - Istanbul, Turkije

Vandaag dus waarschijnlijk ons laatste tochtje. Dat wordt wel een ingewikkelde want om te beginnen moeten we al met twee bussen naar de otogar. Vandaar vertrekken we om kwart over elf met de dolmus naar Yalova naar de ‘ferribot’ (Turks) naar Istanbul. Dit is de helft goedkoper dan de grote bus. Wel moeten we nog een keer overstappen en zijn we in Yalova maar net op tijd om de ferry te halen. Oude, scheefliggende en kleine boot, genaamd ‘Besiktas’. Om 1 uur vertrek. Helaas is het vandaag echt naar weer, met heel weinig zicht, zodat het boottochtje minder leuk is dan verwacht. Het is koud ook dus we zitten meestal binnen. We hebben nog 2 stops op de zogenaamde princeseilanden. Vlakbij Istanbul wordt het pas leuk. Iets helderder zodat we toch wel mooi de Aya Sofia en Blue Mosque zien liggen voor we de Golden Horn indraaien.

IMG0045

We leggen om half 4 aan, midden in Istanbul. Lopend kunnen we naar de wijk met goedkope hotels. Het komt ons hier niet echt bekend voor. De meeste pensions/hotels zijn schrikbarend duur (vanaf 25 gulden). Eén is zelfs 80 dollar, voor ons 35! Dan maar 1 nachtje in een ‘dorm’ in het Orient Yoth hostel waar ze morgen wel een kamer voor ons hebben. In Istanbul is het namelijk wel druk met reizigers en toeristen. Beetje rondgelopen en naar vluchten geïnformeerd. Dat lijkt wel te gaan lukken, naar Düsseldorf dan, want dat is de helft goedkoper. Jelle belt met huis, dat lukt hier in één keer! Beetje duur en weinig gegeten. Tot 1 uur ’s avonds zitten we dan in de bar van ons hostel, met bier en uitzicht over de Bosporus.