9 augustus 1993

9 augustus 1993 - Kuala Lumpur, Maleisië

Laatste ochtend in ons pensionnetje, waar we hier toch wel heel veel plezier van hebben gehad. Vooral van het terras eigenlijk, heerlijke stoelen. Het begint te regenen als afscheid. Om half twaalf met een busje (taxi) naar het vliegveld. Direct ingecheckt, we hebben nu 14,9 en 14,4 kilo en dan maar taxfreeshoppen want we hebben 3000 rp overgehouden van het geld dat we hadden gereserveerd voor de taxi. Dat valt tegen want hetzelfde zakje chips wat ik vanmorgen voor onze laatste 100 rp kocht kost hier 12 keer zo veel! Het is sowieso belachelijk duur hier, alles veel duurder dan in Nederland. We kopen een mars (f 2,30) en een soort koetjesreep en geven de laatste 100 rp aan het goede doel (welk wordt niet duidelijk). Om half twee mogen we in het vliegtuig, een boeing 757 van Royal Brunei dus. Prima plekje, een bij het raam. 6 Malloten zijn nog zoek, maar toch kunnen we nog (net) op tijd (14.00 uur) vertrekken. En dat ondanks het feit dat er vandaag special restricties op Denpasar Airport gelden omdat de president Bali bezoekt. We vliegen mooi over Bali, helaas is het nog steeds zwaar bewolkt. Uitstekende service bij de Brunezen. Nootjes en drankje, goede lunch, korte videofilm en dan is het al bijna weer tijd voor het snoepje tijdens de landing op Brunei. We vliegen over het Royal palace en ook diverse moskeeėn zijn voorzien van gouden koepels e.d. moois dus. Precies 2 uur gevlogen. Dan uit het vliegtuig in de rij voor een nieuwe boardingpass en 2,5 uur zoet brengen op dit zeer moderne vliegveld. Hier wel veel betaalbare taxfreeshops. We hebben echter niets nodig. Om 6.45 uur kunnen we weer instappen. Vlak hiervoor zien we een prachtige zonsondergang boven Brunei, de eerste keer hier dat de zon als een enorme rode bal achter de horizon verdwijnt. We vliegen nu met een 767, verder is er weinig verschil. De vlucht is weer 2 uur, dus hetzelfde ritueel. De maaltijd is gelukkig anders we kunnen nu kiezen tussen rund en kip. Jelle voegt een lepeltje aan zijn verzameling toe. Om 9.10 geland en dan alleen nog even door de douane en we zijn in K.L. helaas kiezen we (weer) de verkeerde rij en staan achter 10 Filippino’s die hier blijkbaar willen werken en de formaliteiten kosten bijna 5 minuten per persoon. En dan begint die eikel ook nog over mijn paspoort (dat nat is geweest). Ja kan ik het helpen dat het wel eens regent (en hoe!) op Sumatra. Nog even zoeken naar de bagage (niets gaat hier vanzelf) en we kunnen voor $1.60 met de bus naar het centrum. Het is weer heet in Maleisiė. We zweten voor het eerst sinds tijden en dat om 10 uur ‘s avonds. Een redelijk hotel vinden valt beslist niet mee in K.L. we bekijken er 6 van binnen vinden er uiteindelijk een die niet beter is dan de rest, alleen iets goedkoper. Gelukkig hebben we nu slippers en een extra lakenzak.