9 mei 1994

9 mei 1994 - Istanbul, Turkije

Aanvankelijk niet zo goed geslapen vanwege het lawaai in de bar. Later wel. ’s Morgens schijnt de zon. Ik haal ontbijt in de winkel aan de overkant en dat eten we stiekem op want eigenlijk mag je hier niet eten op de kamer. Weer niet zo heel vroeg, gaan we op pad. Eerst maar naar het reisbureau, waar we boeken voor Düsseldorf, woensdag 11 mei 10.35 am. De tijd moeten we morgenmiddag nog een keer komen checken. Naar huis gebeld, ze vinden Düsseldorf niet zo leuk, hadden met iedereen er op en er aan in Amsterdam willen staan. Nou ja zoiets kun je toch nooit goed plannen, zeker niet met die goedkope charters. De bazaar vervolgens bezocht. Deze beroemde toeristenattractie hadden we in 1988 gemist! Jan Meindert zei desgevraagd dat hij wel een leren jas als souvenir uit Turkije wilde. Dat leek ons niet haalbaar maar bij de eerste de beste leerzaak hangt een heel stoer spijkermodel-jasje en daar vragen ze maar 2,5 miljoen voor. We maken het af op 2 miljoen (120 gulden). Heel tevreden. Hier is alleen leer en goud te koop, lijkt het wel. Maar niet zoveel toeristen als verwacht. Aansluitend gaan we naar de Egyptische- of specerijenbazaar. Hier stikt het wel van de toeristen. Sowieso zijn er trouwens veel meer in Istanbul dan wij ooit verwacht hadden. Vlak buiten de bazaar 6 flessen ‘limon’ eau de cologne gekocht, voor moeders , oma’s en trouwschrijvende tantes. Dan weer over de brug naar het nieuwe gedeelte om te shoppen. We kopen weer best veel en voelen ons zo langzamerhand net 2 Russen die hier ook geblondeerd, in trainingspak en beladen met plastic tassen rond sjouwden. Terug in het hotel zijn we behoorlijk moe en gaan lekker douchen en even liggen. Als we alle aankopen nog eens bekeken hebben is het al 9 uur en gaan we snel uit eten. Iemand had ons verteld dat ‘Doy-doy’ een goed en goedkoop restaurant was en dat is ook zo. Lentilsoep, kaaspide, drankjes en thee. Lekker en wel gezellig. ’s Avonds is het heel rustig in de bar boven ons, dus vallen we snel in slaap.