1 juli 1993

1 juli 1993 - Bogor, Indonesië

089

Weer om 6 uur opgestaan om de trein van half 8 naar Bogor te halen. We reizen tweede klas in een nette trein in 1 uur naar Bogor. Daar belanden we in Homestay Puri Bali. We worden welkom geheten door een oude heer die perfect Nederlands spreekt. De kamer wordt nog schoongemaakt en we ontbijten eerst aan een keurig gedekte tafel met thee, vers witbrood, hagelslag, jam en een gekookt eitje. De oude man vertelt ondertussen van alles.

091_rechtbogor_hotel

Hij heeft nog in de tijd van de Nederlanders (voor de oorlog) gestudeerd en heeft over heel Indonesiė gewerkt als hoofd van de natuurbescherming en verder vele tuinen aangelegd, onder andere de tuinen van mrs. Suharto in Jakarta. Ook heeft hij heel veel door Europa gereisd, onder andere naar Artis’ Botanische Tuinen. Hij weet ontzettend veel. Ook weet hij alles van de botanische tuin in Bogor (de attractie van deze plaats). Aanstaande zaterdagochtend kunnen we het paleis hier bezoeken, hiervoor neemt onze vriend contact op met het paleis. Het is een fantastische man met 1 tand en nauwelijks nog gezichtsvermogen, die overal over mee kan praten, tot en met het milieu aan toe. Onze kamer is ruim met bureau en kaptafel en private bathroom voor 15.000 rp, inclusief ontbijt. ‘s Middags bezoeken we de botanische tuin, heel groot, veel enorme bomen. Mooi en rustig. Veel verliefde paartjes. Ook waterlelies met een doorsnee van bijna een meter. Rest van de middag kunnen we heerlijk zitten in ons ruime hotel en gratis thee drinken. ‘s Avonds nasi in een eenvoudig restaurant.