30 juni 1993

30 juni 1993 - Jakarta, Indonesië

087_detail

Zes uur gaat de wekker om 8 uur staan we in de haven. De markt bezocht, leuk. Dan met lang, snel roeibootje tochtje door de haven. Langs zeer veel grote, enorm brede schoeners. Dit is de laatste zeilende vloot ter wereld, die nog voor handelsvaar wordt gebruikt. Veel hout als lading. De haven is vies en we varen echt tussen de schepen door, bij een kunnen we ook nog aan boord kijken. Na een uur terug, dan bezoeken we het maritiem museum met hele infopanelen in het Nederlands en hele lelijke moderne display-elementen geschonken door Nederland. Veel info over VOC en oude foto’s! Verder beklimmen we een oude toren (‘Uitkijk’). Het museum is overigens gevestigd in oude pakhuizen van de VOC. In de buurt ook stinkende grachten en de enig overgebleven draaibrug.

jakarta_brugjakarta_bruggen

Later geld gewisseld en op weg gegaan naar het monument, een enorm hoge ‘paal’. Helaas kun je er niet op, wegens restauratie. Brieven gepost op het postkantoor. ‘s Avonds nog even wezen winkelen in Sarinah department store. We gaan eten in een, veel te duur blijkt later, mooi restaurant met Padang food. Hier eet ik, zoals we achteraf horen, onder andere hersenen!