Berlijn Halbmarathon (3 april 2022)

3 april 2022 - Berlijn, Duitsland

De dag van de halve! Ontbijt in het hotel en daarna met tram en metro naar de startplek.

Way to the start

Alles daar prima georganiseerd met tientallen vrachtwagens voor de kleding. Krijgen van Elies nog een cafeïne kauwgum van Mark Tuitert, Elies heeft bij haar laatste loop hierop top gelopen. Alles kan helpen voor een goede tijd. Moeten nog hollen om op tijd te zijn voor het startschot. Met de nieuwe supersnelle Nike alphafly’s ben ik er klaar voor.

StartStart

Opzwepend muziekje en 33.000 deelnemers zorgen voor een kippenvel momentje bij het van start gegaan. Loop in behoorlijke drukte achter Ferdinand en Ronald, maar laat ze na 3 km maar gaan omdat ik hard genoeg ga. Kan ze nog wel een tijd volgen door de Friese bandana van Ronald die overal bovenuit steekt.

Ronald en Ferdinandtijd

Na 9 km op de Kurfurstendamm waar je een stukje heen en weer moet zie ik JT, Elies en Peter nog enorm zwaaien. Die zitten nog goed in de energie. De route is over brede rechte straten die steeds lijken te dalen. Er is veel publiek en sfeer.  Kom langs de Gedächtniskirche en checkpoint Charlie. Laatste stuk is taai omdat horloge aangeeft dat ik er moet zijn en er de ene bocht na de andere volgt. Wordt het gps signaal vanwege de Oekraïne oorlog slecht doorgegeven? Er blijkt later dat de route van mijn Polar dwars door gebouwen heen gaat, het was echt geen cityrun. Maar dan toch onder de Brandenburger Tor en das Ziel door. En met een tijd onder het doel van de 1:50, 1:49:28.Super toll en een pr, met direct een prachtige medaille. Ben toch wel afgedraaid daarna, maar kom weer bij door al waterdrinkend en bananenetend bij de vrachtwagen een schoon shirt aan te trekken. Naar het verzamelpunt de letter E gegaan. Tijden van iedereen zijn uitstekend, al is niet iedereen helemaal tevreden. Eldert had al last van de knie en heeft daarom rustig gelopen. René startte als een Keniaan maar is een Fries en moest dat dan ook bekopen met een taai laatste stuk, maar toch 1:42:34. Ferdinand is de snelste met een supertijd van 1:41:39 en heeft meer dan 10 minuten van zijn pr afgelopen. Er worden appjes gestuurd aan de andere zaterdagrunners die onze prestaties vanaf de bank volgenden en hup weer snel terug om even bij te komen in het hotel. De energie komt dan weer terug om koffie, taart en bier te consumeren bij Plotners Café, een uitstekend gerund familietentje. Daarna nog naar een prima pizzeria (Ristorante Marco Polo), we worden bediend door Italiaan die hier al sinds 1978 werkt.

Bakker