Dag 10 Lörrach - Endingen am Kaiserstuhl (8 juli 2020)

8 juli 2020 - Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland

Lekker uitgerust en om 10 uur vertrokken. Eerst nog heuvelig daarna een lang licht dalend stuk. Beetje wind mee en de zon in de rug, ideaal en het schiet enorm op. Vorige week nog aan de Franse zijde gefietst nu terug aan de Duitse kant van de Rijn. Doe de laatste 30 km maar een tandje lager. Een schitterend stukje fietsen, door appelbomen (met ook een appel die van binnen en buiten rood is, beetje zuur nog), natuur, landbouw en op het laatst veel wijnbouw. Stuit nog op 2 reeen en op een overstekende beverrat met naar later blijkt 4 jongen. Zijn totaal niet schuw, moeder beverrat laat de jongen aan de ene kant van de weg achter en gaat zelf lekker grazen aan de andere kant van de weg. Ze springt de begroeiing in als ik te dichtbij kom maar komt na een tijdje weer terug. De jongen zie ik later nog weer zitten voor hun hol aan de overkant van de sloot.

Beverrat

Beverratjes

Kom dan om half vier aan in het hotel, is best groot, met een mooi binnenterras op de eerste verdieping en een automaat waar ik ‘s avonds nog een Sasbacher Rulander uit 2018 (witte wijn) en uit de omgeving trek.

Druiven
Ga het mooie maar kleine stadje verkennen (eigenlijk 1 lange straat met veel horeca) en beland al gauw bij de Konditorei voor koffie met schwarzwalder kirsch. Ik zit per slot van rekening nu nog aan de rand van het zwarte woud. Vandaag 80 km gefietst met maximaal 30 graden.