Dag 11 Roermond - Sittard (26 april 2019)

26 april 2019 - Sittard, Nederland

Op deze vierde dag van dit traject gaat het wandelen prima. De route vanaf Roermond is mooi. In Montfoort wil ik graag mijn eerste pauze houden en vraag aan een inwoner waar ik koffie kan drinken. Tot mijn verrassing is er geen café of restaurant. Maar we staan tegenover de Coop waar wel koffie te krijgen is. Een mooi ingerichte koffiehoek levert mij drie kopjes koffie op. Ik doe meteen mijn boodschapjes.

Het tweede deel van mijn wandeling eindigt om ongeveer half 2 op een bankje voor een lunchstop. Het door mij gekozen bankje is al bezet en ik besluit aan te schuiven en maak een praatje met mijn mede-bankzitter. Hij blijkt ook een mede-pelgrim te zijn! Weliswaar op de fiets en onderweg naar Santiago maar toch. Van hem krijg ik onder andere de tip over reislogger (deze site, http://Mijnreisnaarsantiago.reislogger.nl). Chris Hartman noemt mij in zijn blog (mijn reis naar Santiago) ‘eind mei loopt de man verder naar Rome’. Weer een heel leuke ontmoeting.

Daarna nog 10 kilometer naar Sittard. Ik heb gekozen voor de korte maar saaie route langs de weg (in plaats van het Pieterpad verder te volgen).

In Sittard naar de Petruskerk voor een stempel, wat niet lukt. Ik beland via andere bezoekers bij de Basiliek Onze Lieve Vrouw van het Heilig Hart. Er wordt net gebeden en kan zo een enigszins mystieke ervaring op doen. Helaas ben ik ben alleen maar  bezig om het op te nemen, dit lukt. Daarna stempel gekregen. De “gastheer”  blijkt een enorme verteller en verhaalt over het wonder wat hier heeft plaatsgevonden. Een meisje heeft een naald ingeslikt maar blijkt na te zijn overleden toch weer te leven. Dit wordt een wonder via korte lijntjes met de paus. Er wordt nieuwe kerk gebouwd met andere gebouwen en eind 19e eeuw wordt het een enorm bedevaartsoord. Van de meneer krijg ik daarna nog een privé rondleiding van een half uur. Enorm boeiend. Toch ook maar even een kaarsje aangestoken.

Daarna naar hotel dat door Saskia gisteren is geregeld. Prima plek. Buiten mag ik de tent op de waslijn laten drogen. Broodje shoarma in de stad en daarna op de kamer de The Shawshank Redemption gekeken. Wekker om 7 uur gezet.

Vandaag 40 km

P4260057P4260058