Dag 12 Buhl - Philippsburg (10 juli 2020)

10 juli 2020 - Philippsburg, Duitsland

Wat een verschil met vorig jaar, nog steeds een prima ontbijt, de Sauer Kirsch jam blijft heel lekker, maar door de Corona mist de sfeer van vorig jaar geheel. Heel weinig gasten, geen nonnen meer, bij het buffet moet je nu bestellen, alles heel klinisch. Hopelijk wordt dit niet het nieuwe normaal.

Vertrek klooster Maria Hilf

Laat me nog even door de schoonmaakster op de foto zetten en vertrek om 10 uur met fietsen door een erg verstedelijkte omgeving, passeer ook mijn beginpunt Karlsruhe. Daarna knapt de omgeving niet op, het blijft erg matig. Kom al om kwart voor 3 bij mijn appartement aan. Het blijkt een groot nieuw huis met een stuk of 8 kamers te zijn in een woonwijk. De kamers worden denk ik verhuurd aan buitenlandse werknemers. Alles is wel spik en span maar niet bepaald een vakantieadres. Ga dan maar even naar het centrumpje, helaas is het hier ook al een desolaat gebeuren waar ik en veel andere mensen koffie of ijs nemen op het grote terras van een Eiscafe. Daar zit ik bij een monument waarop staat dat Phillipburg in 1799 voor het laatst beschoten is, Napoleon heeft dat geloof ik niet grondig genoeg gedaan.

Monument

Al met al even een verkeerde route en stop gekozen. Wel een erg groot verschil met gisteren, maar al met al wel weer een bijzondere ervaring. Morgen maar vroeg weg voor een lange etappe. Eet later op de avond nog wel heel lekker in een Russisch restaurantje, Schwein am Spiess volgens Russische Art. Vandaag 79 km met ongeveer 26 graden.