Dag 15 Budenheim - Sankt Goarshausen (13 juli 2020)

13 juli 2020 - Sankt Goarshausen, Duitsland

Saskia vertrek

Vandaag om half tien vertrokken voor een tocht langs de romantische Rijn (zo wordt dit deel genoemd). Eerst een stukje langs de rivierdijken met veel bloemen en dan heel dicht langs de Rijn. We zien een prachtig gelegen kasteel liggen en gaan dat bezoeken. Het is Burg Rheinstein, een romantisch kasteel met hoge torens en ook nog eens prachtig ingericht van binnen.

Kasteel

We drinken nog koffie met iets er bij in Oberwesel, ook een schön plaatsje. Daarna passeren we nog het ene kasteel na het andere en uiteindelijk ook de beroemde rots Loreley aan de andere kant van de Rijn. Steken met de pont over naar Sankt Goarshausen en fietsen een stukje terug naar het beeldje van de nimf van de Lorely. Het is een oud volksverhaal over door mensen verjaagde nimfen, waarna alleen Loreley achterblijft. Loreley kan geen afscheid nemen van de Rijn en vestigt zich op de hoge rots, waar zij zicht heeft over de hele Rijn en veel schippers betovert met haar prachtige zang waarna zij op de rotsen varen en verdrinken.

Nimf

Heb Loreley 15 jaar geleden ook al zien liggen vanaf een cruiseschip met een Rijnreis van mijn vorige werkgever, verzorgingshuis Hof en Hiem. Had hier de rol van filmer, fotograaf en bejaarden voortduwen in een rolstoel, was echt een fantastisch reisje langs de Rijn. Willy en Willeke vonden dit al in de jaren zestig, https://m.youtube.com/watch?v=bxwxPZ18vy4. Saskia gaat onder toeziend oog van Loreley nog zwemmen in de Rijn, heerlijk fris en voor haar het hoogtepunt van de dag.

Rijn zwemmen

Daarna terug om half 5 in  Sankt Goarshausen voor ons appartement. Stellen bij de plaatselijke Rewe een diner samen met een heerlijke Riesling uit de regio en gaan ‘s avonds nog even append slenteren langs de Rijn. Vandaag echt een schitterende route langs de Rijn met 57 km fietsen en ongeveer 26 graden.