Dag 20 Kell am See - Tholey (7 juni)

7 juni 2019 - Tholey, Duitsland

Vannacht had ik bezoek! Een schattig klein muisje, Waarschijnlijk vannacht naar binnen gesneaked bij een toiletbezoekje. Hij wilde wel mee naar Rome en de Paus, maar dat leek me toch te veel gedoe.  Even knuffelen en weer afscheid genomen, het leven van een Pilger is hard. Van campinggasten op de camping nog een kopje Senseo gekregen (nette Leute) en op naar de slager in het dorp voor de broodjes, bij de super nog een kilo Griekse yoghurt gescoord en we gaan weer op pad.

Eerst weer over de Saar-Hunsruck Steig, daarna diverse paden, prima dag, ondanks dat de voeten na de lange tocht van gisteren wat pijnlijker aanvoelen. Laatste stuk is het steilst maar dan bereik ik Tholey. Het klooster staat in de steigers, je kan er niet in, de abt wil zijn kantoor niet uitkomen voor een stempel. De schoonmaakster krijgt hem niet zover. Allemaal redelijk teleurstellend.  Hotel is prima. Ga ‘s avonds naar de  Stube (ganz gemutlich, een groot deel van de manlijke bevolking komt langs, leuk om te observeren) en waar ik ook eet. Ik neem de Lyonerpfanne een Saarlands gerecht, een plaatselijke specialiteit met aardappelen, worst en ei. Terwijl iedereen aan de bar lekker door drinkt  werk ik de administratie bij, blijft toch je hobby.

Over toeval bestaat niet gesproken. Op de foto’s is vaak mijn paarse Berghaus rugzak te zien. Die heb ik al uit 1993 toen ik samen met Saskia, Jeroen (broer Saskia) en Rolf (een vriend van Jeroen) de AnnaPurnatrek in Nepal hebben gelopen. Rolf had toen dezelfde paarse rugzak. Eergisteren vraag ik Rolf via  de app of zijn paarse rugzak nog in bedrijf is. Ik zie Rolf eigenlijk zo goed als niet en vraag dat voor het eerst. Blijkt hij afgelopen weekend een nieuwe te hebben gekocht, na 27 jaar. Echt toevallig. Ik had vanwege mijn emotionele band met de Berghaus hem toch maar weer meegenomen ondanks het enigszins zware gewicht van 2,1 kg.  Wel weer opgelapt met 4 nieuwe gespen en een  versteviging via de schoenmaker.  Nog even een opschep-anekdote over de Annapurnatrek. Jan Olav Koss (winnaar 4 Gouden olympische schaatsmedailles) gaf in een interview aan dat zijn grootste prestatie het lopen van de Annapurnatrek was en dat in 21 dagen deed. Wij deden het in 17 dagen! Om Koss niet te kort te willen doen, de Annapurnatrek van nu is te vergelijken met filelopen op de Mt. Everest versus de beklimming door Hillary en Tenzing.

Vandaag 36 km (gelukkig niet de Mt. Everest, dat dan weer wel)

1. Nynke Beintema:
    8 juni 2019
    Super leuk om je op deze manier te volgen, Jelle!
  2. Leonora:
    11 juni 2019
    Hoi Jelle,

Wat ben je al ongelooflijk ver! En wat is het geweldig om je reisverhalen te lezen, ik leer een hele andere kant van je kennen, ontzettend leuk. Zet 'm op lieve collega! Groet,Leonora