Dag 21 Tholey - Homburg (8 juni)

8 juni 2019 - Homburg, Duitsland

Er is pas ontbijt om 9 uur, dus dat wordt verplicht uitslapen. Goed ontbijt met uitstekende koffie. Vandaag eerst wat fris met wind en later toch weer zon. Ik volg nu de route van Luc Gregoir hij heeft deze route ooit vastgelegd en gepedaleerd (hij is Belg), ik volg vanwege de overnachtingsplekken echter maar 10% van zijn route. Maar ere wie ere toekomt zonder hem was ik hier niet langs gegaan. Ik heb vandaag een moordend tempo (voor mijn doen en ik mis een referentiekader) en bereik de vlinderstop (zie foto) na 16 km met een snelheid van 5,9 km per uur! Gisteravond voor het eerst Gehwol (een smeersel) op mijn voeten gesmeerd (tip van Rinse) en ik vermoed dat hier doping in zit. Na de stop stuit ik op een aardbeienplukveld, dus dat wordt plukken. Ik mistte mijn volkstuintje al. Het veld wordt gerund door een familie en ze zijn erg aardig. De eigenaar vertelt mij na mijn verhaal over de Romereis dat ik nu op een oude Römerweg loop en lijkt hier zichtbaar trots op. Hij troont mij mee naar een bord waar zelfs de afstand naar Rome op staat, hemelsbreed 1020 km. De meneer blijkt meer dan 50 jaar geleden naar Duitsland te zijn geëmigreerd vanuit Calabrië in Italië, vandaar de trots. Ik ga daarna aardbeienplukken met Maike. Zij blijkt zelf naar Rome te zijn gefietst (gaat veel te snel) via mijn route en blijkt naar Santiago di Compostela te zijn gelopen (erg druk, maar met goedkope overnachtingsplekken). Ze geeft mij het adres van haar website en ik zal haar mijn webblogadres appen. Ze vindt zelfs mijn baggerDuits te pruimen, ze is leuk. Maar kouwelijk aangelegd (zie foto). Voor de aardbeien hoef ik helemaal niets te betalen.

Ik vervolg daarna weer de kaarsrechte  Römerweg, uit Astrix en Obelix weet ik natuurlijk hoe dat komt en bereik Homburg met nog steeds de gemiddelde snelheid van 5,9 km per uur. Morgen durf ik geen Gehwol meer te smeren. Ik verblijf in een meer dan prachtig appartementje met alles er op en aan, waarin ik via een soort van Escaperoom-opdracht weet binnen te komen. Maak met de geplukte aardbeien en onderweg gekochte kwark nog een lekker maaltje. De Aldi is in de buurt voor het ontbijt morgen en bij de Burgerking eet ik om 8 uur buiten in het zonnetje een doublewhoppermenu. Ik hoor dat het in Nederland noodweer is/was.

Vandaag 36 kilometer (zonder het aardbeienplukken)

Ps als ik ‘s avonds bij het kijken naar de Deutsche Manschafft (we winnen met 0-2) de website van Maike Bertucci check blijkt dat ze een boek geschreven heeft over haar tocht naar Santiago de Compostela, waarbij ze soms wel 75 kilometer joggend per dag aflegt. Zie printscreen van Amazon.

1. Elies:
    9 juni 2019
    Haha, leuk Jelle. Ik lees met een glimlach op m'n gezicht. Succes verder!