Dag 25 Roeschwoog - Buhl (12 juni)

12 juni 2019 - Bühl, Duitsland

Het miezert als ik om 7 uur vertrek, al snel wordt ik nat en ik besluit na 10 minuten de tarp in te zetten. Een soort regencape die ook over de rugzak past. Verder heb ik ook  geen regenkleding mee, ik ga per slot van rekening in de zomer. De tarp werkt als een trein, alleen het gewapper zorgt ervoor dat ik mijn iPhone (gps) niet goed in mijn broekzak doe en hij op zijn buik op de grond valt. Moet goed aflopen, maar er ligt net ook een steentje op het asfalt zodat er gelijk een putje en een scheurtje in zit. Klein leed voor mij en ik hoop ook voor de ANWB als het tenminste is gedekt. Via de pont over de Rijn bereik ik Duitsland weer. Daarna allemaal bomen met rijpe kersen, gelijk plukken, maar dat geef ik snel op als er evenveel steekmuggen op mij gaan zitten steken als er kersen in de boom zitten. Lusten zij ook kersen of zijn zij uit hun eitjes gekomen door de regen? Even ter info maar ik krijg een waas voor mijn ogen als ik fruit kan plukken. Net nog op de veerpont, een bemanningslid plukt kersen op de trap naar de kajuit, ik spring ook de trap op maar net op dat moment vertrekt de pont. Zu spät!, lacht de man. Ik heb bijvoorbeeld ook al vele tientallen fruitbomen geplant, dit jaar ook alweer zes en het komt mij dus erg goed uit dat het veel regent in Nederland. Na eindelijk een koekoek (zie video) te hebben gehoord en de Autobahn naar Bazel (zie video) te hebben overgestoken bereik ik al om half twee klooster Maria Hilfe (alleen een pauze bij de alweer de laatste boulangerie, echt lekker stokbrood!) De kamer is pas beschikbaar om 3 uur dus ik ga eerst de stad in met name voor een luchtbedje. Helaas heeft de Trekkinghaus heel veel maar dit niet. Slapen lukte nog wel door er weinig lucht in te blazen, maar optimaal is anders. Ik houd me maar voor dat Bonifatius helemaal geen luchtbed mee had. Klooster is groot en mooi, zelfs een stukje met aalbessen (ik heb me enigszins beheerst) en ook nog in gebruik. Om half zes is Vesper (avonddienst). Zit hiervoor al om 5 uur in de schitterende kerk en een voor een komen de ongeveer 25 zusters binnen. De dienst is indrukwekkend met vooral prachtig zingen, voorzang en gebed. Echt een van de hoogtepunten, maar wel beelden uit een vervlogen tijd. Heb daarna nog een buffet met de andere gasten. Praat nog even met een hele lieve zuster, ze is een paar keer op Texel geweest waar een zustergemeente zit. Het ziet er niet goed uit voor de kloosters, want de afgelopen tijd zijn er slechts 2 nieuwe zusters toegetreden in heel Duitsland. Het is weer lekker weer geworden, want ik zit nog tot tien uur op het kloosterterrras in korte broek en t-shirt.

Vandaag 31 km

1. Deine Tochter:
    12 juni 2019
    jij loopt echt vet hard!