Dag 35 Fluelen - Gurtnellen-Willer (22 juni)

22 juni 2019 - Gurtnellen, Zwitserland

Vanaf de camping bereik ik na 5 km Altdorf. Ga hier even sightseeing doen, eerst naar een Kapucijnenklooster met een heel mooi tuintje. Doet mij denken aan onze oude tuin in Tijnje. Daarna naar de St Martinskirche met een begraafplaats met allemaal mooie grafstenen en dan naar het hoogtepunt van de stad, het Wilhelm Tell standbeeld (uit 1895). Altdorf is de plaats waar hij door de appel op het hoofd van zijn zoon schoot met een kruisboog. Heb dan een hele mooie route langs de rivier de Reuss, met ook allemaal bruggen onder de snelweg door. Kom al om 3 uur aan bij het hotel Sternen (uit 1899) aan het spoor (zie foto). Er is een douche met allemaal massagestralen die ideaal is om de was te doen.

Het is daarna heerlijk worst eten in Hotel Sterner, het stel (hij is prijswinnend slager) is heel gastvrij, zij biedt ook nog aan om de was te doen (wat een pech net gedaan). Ook het eten is gratis (gratis is ook gratis in het Zwitsers) voor iemand die helemaal uit Nederland is komen lopen. Als ik de maaltijd op heb komt ze nog met 5 worsten aan...

Maar morgen staat het te gebeuren, ik zit nu al op de Gotthardstrasse (110 km lang, beginnend in Altdorf) maar morgen ook de Gotthardpas op met 2.108 meter en een stijging van 8%.  De Gotthardpas gaat van Andermatt naar Airolo en is ongeveer 21 km, helaas zit ik nog in een dorpje minimaal 15 km voor Andermatt. Zit nu op 730 meter, dus dat wordt een zwaar dagje maar hopelijk ook een goede loopdag. De paden zullen hopelijk door de vele pelgrims ook wel een beetje zijn uitgesleten. In 1236 gaat by the way abt Albrecht von Stade uit Bremen op de terugreis langs de Gotthardpas van een pelgrimsreis naar Rome, wellicht waren er pelgrims voor hem maar dat is dan niet vastgelegd. Daarom maak ik dus maar een weblog. Weer een uitstekende dag en de pelgrimstocht bevalt zeer.

Vandaag 31 km

1. Henri:
    23 juni 2019
    Morge Jelle, gaat goed lees ik, mooi man. Wat een geweldig avontuur (inspirerend)!
    Succes verder en blijf genieten.
  2. Zahra&Nader:
    23 juni 2019
    Mooie verhalen en prachtige foto’s Jelle👌🏼
    Dank voor het delen
  3. Nynke Beintema:
    29 juni 2019
    Daar zijn wij overheen ge-reden. Met de auto. Dat was al heftig. Respect!