Dag 54 Camaiore - Lucca (11 juli)

11 juli 2019 - Lucca, Italië

IMG_4389

De hele ontbijtruimte voor mezelf, alle pelgrims zijn vertrokken. De eigenaresse vertelt nog dat er veel al voor vijven op pelgrimage gaan. Ga zelf 8:15 op pad voor makkelijk tochtje naar Lucca. Lucca is een erg mooie stad met de geheel intacte stadsmuren er om heen. Hierover kun je een mooie fietstocht maken, maar dat heb ik vorig jaar al gedaan met Saskia en schoonouders. Doe dus nu alles a piedi. Bezoek eerst een museum (99% video) over de Via Francigena, voorstelling in de krochten van de stadsmuur, mooi gedaan. Ga daarna de Torre Guinigi beklimmen, bijzonder hier aan is dat er bomen op staan. Heel mooi uitzicht over Lucca. Ben dan getuige (ik sta naast hen) van een wel heel speciaal moment, nog nooit meegemaakt. Er wordt een huwelijksaanzoek gedaan (op zijn knieën met ring) en toevallig door een van de drie mensen waarmee ik tegelijkertijd de toren beklom. Vooral de vriendin maakt tijdens het aanzoek net zulke geluiden als in de film, ze kan elk moment in katzwijm vallen. Daarna begint iedereen op de toren te applaudisseren en hij zegt na een tijdje: Well, she said Yes. Fragment van het aanzoek staat bij de video’s, heb per ongeluk daarna nog ruim een minuut opgenomen met allemaal beelden op de kop, is erg leuk, maar heb ik niet bijgevoegd. Uiteraard nog de kerken bekeken en daarbij heel veel sfeervolle straatjes doorgelopen, veel toeristen en gezellig druk. Echt een stad voor een rustdag (heb een perfect adresje midden in het centrum, kan de grote kerk bijna aanraken) maar het hoogtepunt heeft al plaatsgevonden dus morgen gewoon verder. Als ik ‘s avonds aan een salade zit (dank je René) komt om de sfeer nog verder te verhogen een  parade uit de hoogtijdagen van Lucca langs.

Vandaag 26 km (max 30 graden en niet veel zon, voelde soms zelfs een lichte koelte, houden zo)