Dag 6 Chur - Disentis/Mustér (4 juli 2020)

4 juli 2020 - Disentis/Mustér, Zwitserland

In het hotel een prima ontbijt, je moet wel alles eerst aankruisen wat je wilt, vanwege Corona vermoed ik. Daarna de Alpen in.

Alpen

De eerste beklimming is in een grote groep en dat rijdt lekker weg. Blijf in de kopgroep zitten, groot gedeelte zie ik nooit weer terug. Daarna een hele lange beklimming die te doen is, daarna volgt een haarspeldbochtenbeklimming. Super zwaar, lichtste versnelling en 2 keer even kort gestopt. Daarna lange afdaling, doe rustig aan, kan ik ook even bijkomen. Haal in een dorpje 2 halve liters om op krachten te komen, yoghurts. Daar knapt een mens van op, blijkt ook dat ik al wel op 3/4 van de afstand zit. Het is echt een prachtige rit, lekker divers, mooi weer en een schitterende omgeving. Volg grotendeels de steeds smaller wordende Rijn, met zelfs nog kanoërs (zie video). Maar vooral op het eind komen er nog een aantal flinke klimmen. De euforie zakt dan behoorlijk weg, ik verzuur al snel en moet flinke stukken lopen, is ook gewoon belachelijk steil. Kom wel mooi op tijd voor drieën aan in Disentis/Mustér en haal gelijk wat brood, kaas en melk (echt waar).  Het is morgen zondag en ik weet niet hoe het dan zit met de voorzieningen. Daarna naar de prachtig gelegen en drukke camping om de tent te zetten. Camping ligt naast de Rijn die ik ook nog even lopend doorwaad. Tref daarna nog een goudzoeker met een collega en plof even bij hun neer.

Goudzoeker

Ze hebben professionele spullen en leggen in hun slecht verstaanbare Zwitserduits uit hoe het werkt. Ik zie nog een flintertje goud liggen op een soort van band! Het blijkt dat de hobbygoudzoeker in zijn carrière inmiddels wel 600 gram goud uit de Rijn heeft gehaald.  Doe zelf ook nog een vage poging iets te vinden maar dit is compleet zinloos.Eet ‘s avonds een broodje durum in het dorpje. Het is hier namelijk duur maar niet bij de plaatselijke kebab. Terug op camping drink ik op een rotsblok midden in de Rijn nog een biertje.

Rijn

Morgen naar Lai da Tuma, de eindbestemming, maar moet ook nog weer terug. Gelukkig morgen goed weer want anders is het een zeer lastige plek om te bereiken. Vandaag 71 kilometer met een graadje of 23.

1. Andre en Ellen:
    5 juli 2020
    Hey Jelle. Wat super dat je dit jaar een fietsavontuur bent aangegaan! Leuk om te lezen hoe het je vergaat. Nog heel veel succes toegewenst en geniet ervan!