Dag 7 Disentis/Mustér - Gurtnellen (5 juli 2020)

5 juli 2020 - Gurtnellen, Zwitserland

Vandaag naar de oorsprong van de Rijn. Als aardrijkskundefiel moet je daar geweest zijn! Eerste stuk (start om 8 uur) gaat lekker en omhoog, maar het begin van de Oberalppas is pittig, moet er dan af voor afslag naar de oorsprong. Eerst nog fietsen daarna lopen, te steil. Ook het lopen met de fiets is zwaar. Kom daarna bij het punt waar je de fiets moet achterlaten, een stevige klim nog naar het meertje. Echt een prachtige plek, best druk met veel wandelaars, het is prachtig weer en zondag. Spring uiteraard nog even over de Rijn heen.

Tomasee

Wordt op de foto gezet bij de Quelle.

Rheinquelle

Daarna weer terug naar de fiets. Besluit om niet terug te gaan naar de Oberalppas maar de mtb route te volgen om de bergen heen. Ik ben per slot van rekening al een flink stuk gestegen. Achteraf een dubieuze beslissing, de mtb route is op kleine stukken na niet de fietsen. Moet soms door de sneeuw heen ploegen en er zijn te grote niveauverschillen met grote stenen, het is echt alleen te doen met een tank of misschien door Matthieu van der Poel, ook hij redt het niet mijn fiets! De bagage werkt ook niet mee, maar ook dan is het niet te doen. Ben op een gegeven moment alleen nog bezig om te zorgen dat mijn fiets het overleefd, continu tillen van de fiets over de stenen.  Maar wel een schitterende plek om door heen te bewegen. Echt de moeite waard.

Alpen

Gelukkig is de laatste 8 km tot Andermatt een afdaling over een grintweg, dat gaat een stuk beter. Moet mijn gereedschapssetje dan nog aanspreken omdat het stuur wat los is gaan zitten. In Andermatt koffie met gebak, voor het bereiken van de oorsprong. Boek hier een hotel in Gurtnellen, nog fikse afdaling over autowegen. Hotel ligt helaas idyllisch en hoog boven het dorp, dit betekent weer een nieuwe wandeling. Kom om 17:30 aan, prachtige maar zware dag. Snel douchen, oplader aanzetten, tent op de waslijn hangen, klein wasje en dan aan de Schweinbratwurst met pommes frites met een fles mayonaise en een Erdinger Weissbier. Erg lekker, zeker wat trek, maar het is ook niet voor niets zo druk op het terras. Vandaag 70 km gefietst en gelopen, met ongeveer 24 graden. Morgen maar even uitslapen, wat later starten en dan op naar de monding van de Rijn.

Hierbij ook het hoogte en snelheidsprofiel:

Hoogteprofiel

1. Leonora:
    6 juli 2020
    Wat ga je ontzettend goed Jelle, heb grote bewondering voor je! Heel veel succes en plezier gewenst.