Dag 18 Keulen - Ruhrort (16 juli 2020)

16 juli 2020 - Ruhrort, Duitsland

Weer om kwart over 9 vertrokken en dit keer voor een tocht door de motregen. Het zicht is hierdoor matig en Saskia moet oppassen voor de gladde keien waar ze met haar smalle banden zo op weg glijdt. Het is een avontuurlijke tocht over industrieterreinen, onbewaakte spoorwegovergangen, smalle paadjes omzoomd door prachtig bloeiend onkruid met de gestage miezerregen als sfeerverhogend extra. Steken bij Leverkusen weer over de Rijn, daarna wordt het gelukkig droog. Hebben dan prachtig zicht op de industrieterreinen met hoge fabriekspijpen.

Industrie

Voor Düsseldorf in Benrath gaan we maar weer eens koffie + nemen.

Bäckerei

In het aangename Düsseldorf zelf helaas een flinke regenbui. Dan langs rivierdijken en door een bebouwing waar de welstandscommissie niet heel kritisch is geweest komen we via een geheel Turkse omgeving uiteindelijk in Duisburg terecht. In Duisburg zijn we toe aan een break maar het centrum is mede door het mistroostige weer en bebouwing verre van aanlokkelijk. We besluiten maar door te fietsen naar ons hotel in Ruhrort door wederom een grauwe industriële omgeving met wel de grootste binnenhaven van Europa en komen om half 5 aan. We verblijven in hotel Belvedère waar we een uitstekende kamer hebben en in het restaurant op de 8e verdieping een geweldig uitzicht met idem dito diner. Het hotel staat op de plaats waar de Ruhr in de Rijn stroomt. In Koblenz waar de Mainz in de Rijn stroomt heb je de Deutsches Ecke met het standbeeld van kaiser Wilhelm. Hier is totaal geen sprake van grandeur, slechts vervallenheid rest na een ooit welvarend verleden. Blikvanger is wel het kunstwerk Rheinorangen, dat er positief uitspringt.

Rheinorangen

Vandaag 86 km met 17 graden.