Dag 19 Rhurort - Donsbruggen (17 juli 2020)

17 juli 2020 - Donsbrüggen, Duitsland

Vandaag een goed ontbijt op de 8e etage. We vertrekken om 9 uur en zijn al heel snel uit het verstedelijkte gebied en fietsen door een boerenlandschap en meestentijds over een dijk. Voelt een beetje als het Groninger Hoogeland. Zien ook nog koeien uit de Rijn drinken.

KoeienKoeien
Komen dan om 12 uur aan in Colonia Ulpia Traiana (CUT) bij het tegenwoordige Xanten. Hier was een Romeinse vesting met op het hoogtepunt wel 10.000 soldaten. In 69/70 na christus nog platgebrand door Julius Civilus en zijn vrienden tijdens de Bataafse opstand. Doen een bezoekje aan de opgraving, waar de  stenen zijn verwerkt in de plaatselijke kerk en van CUT zelf bijna niets is overgebleven. Ik hoop niet dat het Romeinse Palmyra (schitterend en ooit in 1994 samen bezocht) na het bezoekje van IS er nu net zo uit ziet. Het toeristische stadje is gezellig, kleurrijk en vol fietsers. Lunchen hier en gaan dan om 2 uur weer verder, 2e deel is langs Wunderpark Kalkar en een veel minder leuk traject met op het einde nog een groot stuk langs de autoweg. Komen om half 5 aan in Kleef en drinken hier een drankje om dan de laatste kilometers naar ons bed en breakfast in Donsbrüggen te gaan. De aankomst bij het Nederlandse echtpaar voelt net alsof we in het tv-programma Bed & Breakfast van omroep Max zijn beland. En net als in programma doen zij hun uiterste best om de bezoekers in de watten te leggen en is alles perfect voor elkaar. Hier mist zelf geen haakje, echt een uitstekende stek. ‘s Avonds dineren we heerlijk bij de Indieër in Kleef. Vandaag 86 km met 21 graden en in de loop van de dag steeds meer zon.