Dag 20 Donsbrüggen - Deventer (18 juli 2020)

18 juli 2020 - Deventer, Nederland

B&B

Vandaag een zeer uitgebreid ontbijt, liefst 8 kaassoorten, verse jus, melk, heerlijke yoghurt met bessen, zelfgemaakte scones, lekkere broodjes en op eind nog een stuk lekkere cake voor bij het laatste kopje koffie. Ik wil voortaan alleen nog naar b&b’s!! Door dit aangename oponthoud pas om kwart voor tien op de fiets. Laatste stukje Duitsland en dan in Millingen aan de Rijn met de pont naar de overkant.

Dit is de laatste van de meestal niet meer gemarkeerde grensovergangen die als volgt waren: Duitsland, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Duitsland, Zwitserland, Duitsland, Zwitserland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Liechtenstein, Zwitserland, Duitsland en Nederland. Kortom een hele stoet.

In Nederland

Na Millingen is het een hele mooie route langs en over de rivierdijken. De Rijn splitst zich nu echter op in de Waal (2/3 van het water) en het Pannerdensch Kanaal (1/3 van het water en uit 1709) en na 6 km splitst het Pannerdensch Kanaal zich op in de Nederrijn-Lek (2/9 van het water) en de IJssel (1/9 van het water). Wij besluiten de IJsel te volgen naar de monding bij Kampen. Een goede keus want we hebben een mooi uitzicht op de brede uiterwaarden en passeren oude stadjes.

IJssel

Opvallend veel (race)fietsers en flinke drukte overal, het is natuurlijk zaterdag, mooi weer en iedereen is door de Corona in Nederland op vakantie. Via Doesburg (koffiepauze) en Zutphen komen we aan in Deventer. Voor ons verblijf op de Deventer stadscamping eerst een luchtbedje gescoord voor Saskia. Andere overnachtingsmogelijkheden zijn er namelijk niet, alles zit vol in de wijde omgeving. In Duitsland, overal volop plaats hier niets. Later op de avond ook een bordje VOL bij de camping. Vinden met enige moeite wel een heel mooi plekje met zicht op het centrum met de Lebuinuskerk.

Camping Deventer

s Avonds weer met de pont naar het centrum voor ons diner, echt overal zijn grote stampvolle terrassen maar ook voor ons is er een plekje. Bij de terugkomst nog een wijntje op de picknickbank met een paar spontaan aangeboden glaasjes, ipv onze plastic bekers. Vandaag weer 86 km en met 26 graden.

Zicht vanaf de camping

1. Bella:
    19 juli 2020
    Mooie foto’s en leuke beschrijvingen, Jelle, je zou er bijna enthousiast van worden dit ook te doen! Maar dan denk je aan tegenwind, regen, heuvel op en zadelpijn en dan is het lezen erover ook wel weer leuk genoeg...