Dag 62 San Lorenzo Nuovo - Viterbo (19 juli)

19 juli 2019 - Viterbo, Italië

IMG_5052

Eerst een ontbijtje met een heerlijk zoet broodje in San Lorenzo Nuovo en dan om half acht gestart. Voornamelijk over kleine paadjes met olijfbomen en druivenstokken met zicht op een groot meer naar Bolsena. Bolsena is een prachtig oud stadje met veel Nederlanders die op vakantie zijn. Daarna verder bovenlangs het meer naar Montefiascone, hier kom ik onder poort door met de tekst nog 100 km naar de Sint Pieter. Altijd leuk om te lezen maar volgens mij is het nog verder (misschien 100 km over de snelweg) en is dit vooral bedoeld om de omzet van de horeca te verhogen. En in de euforie van dat moment trapt iedereen daar ook in. Vanuit Montefiascone is het weer dalen en kom dan langs de oude Romeinse weg naar Florence (Via Cassia) met enorm grote stenen en soms ligt het er nog zeer goed in. Je denkt dan natuurlijk aan de Romeinse legers die overheen trokken, Julius Caesar na zijn overwinning op de Kelten in Gallië met de gevangengenomen  Vercingetorix. Helaas zijn dit soort mijmeringen van korte duur, de Italianen gaan niet echt goed om met deze historische weg. Er staan huizen vlak naast met auto’s op de straat, iemand heeft zijn huis en tuin er op geplaatst en er ligt allemaal grint en grond op en ook nog deels met gras begroeid. Ik heb zelfs het idee dat op de plaats waar de weg eindigt dit komt omdat er een spoorweg over heen loopt, een lekkere stevige fundering. Maar toch een unieke ervaring. Daarna nog even lang doorlopen naar Viterbo, onderweg vliegt een vijftal hoppen nog een tijdje met mij mee. Kom dan tegen zessen aan in Viterbo (een behoorlijk grote stad met middeleeuws centrum) in hostel Pelligrini aan het piazza Pellegrini. Slaap daar met Francesco uit Siena in de dorm. Francesco (39 jaar) is dol op geschiedenis en laat mij de stad nog even zien. We gaan daarna eten bij een Napolitaanse pizzeria, waarbij we beide een pizza Napoletana nemen met de Mozarella in de korst. Erg gezellig waarbij de Italiaanse huiswijn rijkelijk vloeit, 2 liter maar er blijft over. Francesco is vooral verontwaardig als tegen sluitingstijd de burgemeester aan komt zetten en roept we zijn met zijn elven en iedereen gaat hollen om het de burgemeester, en zijn gevolg (met de gemeentesecretaris) naar zijn zin te maken. Voordeel voor ons is dat het terras open blijft en we tot ruim twaalf uur kunnen blijven zitten. Al met al een prachtige iets te lange loopdag en even wat Italiaanse cultuur meegepikt.

Vandaag 46 km (max 29 graden)