10 september 1993

10 september 1993 - Agra, India

006

Als we opstaan zien we dat het inderdaad overal veel geregend heeft. De hele dag blijft de stroom hierdoor zo nu en dan ook uitvallen. We verhuizen naar een kamer met eigen badkamer en de jongen van ons guesthouse raadt ons aan te gaan ontbijten bij Joney's. Hier eten we 2 eieren, toast met jam en boter, cornflakes en thee voor maar 15 rp. Dan naar de Taj Mahal. De toegangspoort is 50 meter van ons hotel. Het is vrijdag en dus gratis.

021_rechtIMG0007

De Taj is schitterend een zeer imposant gebouw. Van een afstand mooi, maar ook van dichtbij. We krijgen vast prachtige foto's van een witte Taj tegen een donkergrijze lucht. Later begint het helaas ook te regenen. Keihard maar alle Indiërs laten zich gewoon natregenen. Binnen in de Taj is het enige niet-symmetrische element de tomb van de vrouw van Moghul Abkar die naast zijn eigen tomb staat. Die laatste had eigenlijk in de zwarte Taj gemoeten maar aan de bouw daarvan is Abkar nooit toegekomen. Na de Taj lopen we naar het Red Fort, vooral groot, echte vergane glorie. Mooi uitzicht over de rivier en de Taj. Een riksja (veel gezeur van commissie-jagende riksjarijders hier) naar het GPO voor postzegels. Het centrum van Agra is heel wijds, niet gezellig. Het regent zo hard dat we natte voeten krijgen. We lunchen bij Zorbathe Budha, zeer verfijnde gerechten met paneer (kaas) en fruit. In het hotel droge kleren aan, rugzakje gerepareerd en 's avonds een niet zo geweldig diner in een klein tentje in de buurt van Thali en Biryani Kashmiri (een soort fried rice met vruchten en noten).