14 april 1994

14 april 1994 - Erzurum, Turkije

Best wel lekker geslapen in de bus: het is wel veel kouder geworden onderweg, Erzurum ligt op 1850m. We zien ook veel sneeuw. Met de bus naar het centrum. Het eerste hotel heeft alleen kamers met bad (duur) of je hebt helemaal geen water, ook niet gemeenschappelijk, het tweede hotel heeft geen douche en geen elektriciteit. Het derde vinden we dan o.k.; warm water en nog geen 5 gulden. Gedoucht en vertrokken. Het is heerlijk weer: fris en zonnig. Ontbijten doen we bij de ‘lokanta’, waarvan de patroon een ober met ons mee had gestuurd om de hotels aan te wijzen. Echte Turkse ontbijtsoep met vers brood. Heerlijk. Het eerste dat we bezichtigen in Erzurum is de Rústem Pasa Carsisi, een ottomaanse karavanserai, nu sieradenbazaar.

IMG0014

Hier  worden traditioneel gebedskettinkjes van ‘oltutas’ (zwarte mineraal) gemaakt en tegenwoordig ook sieraden. Jelle koopt een verjaardagskadootje voor mij. Binnen in de karavanserai is nu een leuk terrasje waar we een chai drinken. Heerlijk in de zon, wel valt op dat het hier qua seizoen behoorlijk achterloopt op wat wij de laatste tijd gewend zijn. Alles is nog kaal, niets staat in bloei, iedereen lijkt zich ook te koesteren in de lentezon, alle bankjes in parken zitten vol.

IMG0015

We zien dan de Yakulige Medreseisi (=klooster), gebouwd door de Mongolen in 1310. De buitenkant is best mooi, maar het is dicht. Een bezoek aan de ‘VVV’ vervolgens, levert weinig op. We lopen terug langs de hoofdstraat. Mij valt op dat de vrouwen hier vrij traditioneel zijn gekleed, toch zijn er veel moderne winkels. Ook leuke restaurantjes en we nemen een drankje en een broodje. Aan de overkant is een Bayan Coaffuore (dameskapper) waar ik mijn haar laat bijpunten. Bovendien wordt het perfect in model geföhnd. We gaan verder naar de Gifte Minareli Medrese, bekend om zijn twee minaretten. Mooi en in de tuin eromheen zitten mooie oude mannen. Helaas ook dicht. Het is geen toeristenseizoen. De Ulu Cami ernaast is nog in gebruik als moskee en dus wel gewoon open. Voor een moskee heel kaal, wel mooi. Vlakbij zijn ook 3 Seljuk-tomben en dan hebben we de bezienswaardigheden in Erzurum wel gehad. Wel een bezoek waard deze stad. We bezoeken nog een tapijtshop, de prijzen vallen niet tegen, we kopen echter niets.

IMG0016

Op de markt appels gekocht en om 6 uur gegeten: tomatensoep, rijst, gevulde paprika en stoofschotel. Goed. Tot slot een opsomming van onze gratis kopjes thee vandaag: bij het ontbijt, bij de touristoffice, bij de kapper, in de tapijtzaak en bij het diner. Aardige mensen (echt!) die Turken (of Koerden?).