23 augustus 1993

23 augustus 1993 - Kanchanaburi, Thailand

045

We kunnen natuurlijk niet uit Ayathaya vertrekken zonder iets van de ruīnes te hebben gezien. De stad was de Thaise hoofdstad van 1350 tot 1767. We zien Wat Raburana en Wat Phra Si Sapphet, tempels uit de 14e eeuw. Er staat nog behoorlijk wat overeind en het is toch wel indrukwekkend. Irritant dat je voor iedere tempel afzonderlijk 20B moet betalen. Het is heel benauwd vanmorgen, als we om 11.30 uur terug zijn bij het hotel zijn we bezweet en dorstig. We checken uit en vertrekken. We veronderstellen dat we per trein via Bangkok naar Kanchanaburi moeten maar er blijkt ook een bus te gaan. Later blijkt dit geen rechtstreekse bus te zijn, in Suphanburi is de rit teneinde. Weer geen behulpzame Thai te vinden, maar met veel moeite komen we er achter dat we naar een ander busstation moeten. De brommerriksja kost 10B. De andere bus staat klaar en vertrekt al snel. Onderweg veel akkerland met hier gewoon trekkers erop. De bussen zijn redelijk snel, de beenruime is zeer beperkt, de banken hard. Het begint weer onvoorstelbaar hard te regenen. Om half vijf zijn we er. Per fietsriksje naar mr. Tee Guesthouse, een aanrader van M en I. Bamboehutjes aan de rivier, een groot zeer goed onderhouden complex.

046

We lijken de enige gasten. We eten hier nasi en rijst met kip in oystersaus en kunnen een videofilm naar keus bekijken (meer dan 60 titels!). Natuurlijk nemen we The Bridge on the River Kwai, een ouderwetse overgedramatiseerde film, volgens ons opgenomen op Sri Lanka!