3 maart 1994

3 maart 1994 - Tiberias, Israël

Weer om ongeveer 9 uur van start gegaan. Beetje stijfjes en zadelpijn het zijn ook zulke klotefietsen die mountainbikes! Ons doel vandaag is Hammat Gader, een complex van natuurlijke warme bronnen, Romeinse ruïnes en recreatiepark. Duur (men zegt 35 nis = 20 piek) maar hopelijk de moeite waard. We zijn benieuwd. Het eerste deel van onze fietstocht is hetzelfde als gisteren, maar vanaf de zuidpunt van het meer gaan we verder naar het westen. Richting Golanhoogte dus en de Jordaanse grens. Behoorlijk klimmen, maar wel mooi. In 1,5 uur leggen we de dikke 20 km af. Weer schitterend weer vandaag en het is best druk bij de baden. Onderweg zagen we heel veel prikkeldraad en waarschuwingsborden voor landmijnen maar ook een echt hert. Best groot en hij sprong prachtig de berg op. Gisteren trouwens ook al wild gezien; heel veel ‘rock-hyrak’, we weten de Nederlandse naam niet. Het leken wel reuzenmarmotten. In Hamat Gadar is de entreeprijs lager dan verwacht; 26 shekel en dat was het achteraf wel waard. Eerst gaan we in (lichtelijk stinkende) warme baden, ook kun je onder een soort miniwaterval zitten. Heerlijk.

IMG0079

Het publiek hier bestaat vooral uit oudere Israëli’s met badjassen en enorme picknicks bij zich. Later gaan we van 2 supersnelle glijbanen, trampoline springen en zelf ook picknicken (brood en koolsalade) een ander hoogtepunt zijn de antieke Romeinse baden. Een complex dat er nu nog heel goed uitziet. Heet, lauw en koud bad, fonteinen, poorten en bankjes. Jelle fotografeert mij hier in badpak. Na nog 2 keer gebaad te hebben kleden we ons aan en lopen naar het uitkijkpunt. Het uitzicht betreft vooral de Jordaanse grens. Hier en aan de overkant allemaal wachtposten. Ook een gebombardeerde brug die tot 1973 de verbinding tussen Syrië en Jordanië vormde. Tenslotte bezoeken we nog het krokodillenpark, wel heel erg veel bewegingsloze beesten hier. Om kwart over vier zitten we weer op de fiets even een hele steile klim maar daarna is het een makje! Laatste stuk nog wel behoorlijke tegenwind. ’s Avonds weer macaroni met groentes gekookt. Hele leuke dag gehad.