5 april 1994

5 april 1994 - Hama, Syrië

IMG0047

Om 8 uur op weg gegaan naar het Crac des Chevaliers. Eerst moeten we naar Homs. Hoe vaak zijn we daar nu al geweest? Het gaat vlot maar in Homs moeten we heel lang wachten tot het busje naar Hosn vol is. Dit busje vertrekt tenslotte om kwart over 10 maar brengt ons dan wel helemaal tot voor de deur van het kruisvaarderkasteel. Dat staat best hoog en ziet er indrukwekkend uit, nog zo intact. Er om heen is veel bebouwing; het dorp Hosn. Leuk om het fort te bekijken. Het is ook heel mooi weer vandaag. De officiële ingang, de muren en torens alles is nog precies zoals 850 jaar geleden. Nou ja, bijna dan. Wel veel toeristen hier, bussen vol. We zien ook de baden, nog compleet met wasbassins. Lekker geluncht op de muur. In dit complex woonden ooit 4000 mensen. Binnen zien we de ‘ridderzaal’ met daarachter wc’s (authentieke ‘gaten’) en keuken.

IMG0046

Verder een kerkje, later moskee (of course). Leuk. Weer buiten beklimmen we nog een heuveltje voor view en foto’s. Wel weer vervelende, bedelende kids die toch pennen krijgen van andere toeristen. Teruggelopen naar de ‘grote weg’ (3 km.). Stukje gelift met pick-up vol tapijten en dan met de microbus naar Homs. Uur of 6 terug in Hama, rechtstreeks naar de felafelman. Later nog 2 keer echte Hama-sweets gehaald. Geen zin om nog echt te gaan eten en vroeg naar bed. Hele leuke dag gehad.