9 februari 1994

9 februari 1994 - Amritsar, India

Heerlijk geslapen, in de slaapzak. Wat een klimaatsverandering zeg. Het slaapt wel lekker, maar douchet wat minder fijn (brrr). Het is elf uur als we aan een ontbijt (omelet) zitten. Daarna op weg naar de gouden Sikhs tempel. Onderweg met een zeer ouderwets apparaat pasfoto’s laten maken (80 rp voor 12 foto’s).

IMG0085

We vinden Amritsar op het eerste gezicht heel leuk; kleurrijk straatbeeld, smalle steegjes, met winkels en zeer vriendelijke bevolking! Er valt veel te fotograferen. De Golden Temple is prima georganiseerd en net als in alle Sikhs tempels is alles er gratis; schoenafgifte, gids en informatie, logies en maaltijden. De tempel zelf is prachtig, een klein gouden gebouw midden in een grote vierkante vijver.

IMG0075IMG0076

IMG0087IMG0086

Alles hieromheen is marmer. Er is enorm veel vernield in ’84 en ’86 bij de opstanden van extremistische sikhs. Met grote ijver wordt nu alles hersteld. Geld genoeg, want binnen in de tempel kan een medewerker niet bijhouden wat er aan biljetten en munten wordt toegeworpen. Ook offert men bloemen en iets eetbaars, waar de priester van ieder bord vol ongeveer de helft afpakt en de rest teruggeeft. Op de eerste verdieping van de tempel slaan we dit tafereel een tijdje gade. De stroom van religieuze sikhs is onaflaatbaar, het is echt heel druk. Er is ook de hele dag life muziek en gezang uit het heilige boek. Het is prachtig blauw, we treffen het echt want gisteren regende het ook hier. Als we de tempel verlaten gaan we wat drinken. Jelle vraagt om een pepsi, maar de man zegt: ‘nee Coca Cola. Ja ook goed. Wat?! Coca cola?. Dat we dat nog mee mogen maken: op onze laatste dag in India blijkt CC hier geïntroduceerd te zijn. Bij wijze van lunch wat samosa’s en cocoskoekjes (mmh). Er zijn hier ook heerlijke grote knaloranje mandarijnen te koop. Tijd om wat te hoppen. Ik wil namelijk een shawar kameer. Traditioneel pak van wijde broek met lang shirt. Er zijn prachtige te koop. Ik neem dan een zwarte compleet met shawl met gouden versiersels. Dan terug naar de tempel om van het namiddaglicht op al dat goud te genieten. Het zou toch wel leuk zijn voor de foto’s als ik nu mijn nieuwe pak aan had. Snel verkleden en nee hè de broek past niet! Ik ga dan alleen terug en in de winkel besluit men dat er aan een te korte broek een pas zal worden gezet. Het is uiteindelijk half 7 als ik, geheel in het nieuw, het winkeltje weer verlaat.

IMG0090IMG0084

Als ik een riksja aanhoud, bied een oudere Sikh in een andere riksja me een lift aan. Hij gaat net als iedere dag naar de gouden tempel. Nou, enorm bedankt zeg. Een echte vriendelijke heer. We hadden als besloten dat de Sikhs de aardigste Indiërs waren en dit bevestigt dat nogmaals. Als er hier op straat vervelend wordt gedaan is dat nooit door de bebaarde en tulbanddragende mannen, altijd door andere ‘gewone’ Indiërs. Omdat Amritsar zo goed bevalt besluiten we nog een dagje te blijven. We eten mutterpaneer en dhal met chapatis en kruipen daarna gauw in onze warme slaapzak.