9 juni 1993

9 juni 1993 - Malakka, Maleisië

042

Een week onderweg. We hebben weer slecht geslapen, eerst in de tent dan erbuiten dan er weer in omdat het regent. Maar het blijft bloedheet, dus weer naar buiten. Als we buiten liggen is er opeens een raar beest vlakbij ons, een hond of een aap wellicht. Om half 7 eruit en ingepakt. Om 8 uur de boot. Er staan tientallen mensen te wachten, maar wij moeten als enige in onze boot. Er zij 3 boten, in andere plaatsjes raken ze allemaal vol. Om 11 uur in Mersing waar de bus naar Melakka pas om 4 uur blijkt te vertrekken. Uitgebreide maaltijd (=ontbijt + lunch + diner) om 12 uur. Tot 3 uur in de schaduw lezen en schrijven. Dan doen we nog wat inkopen voor onderweg en gaan naar de bus. Het is een spiksplinternieuwe, fully airconditioned bus met video en wc. Stipt om 4 uur vertrekt hij, lang niet vol. We zitten helemaal voorin en kunnen dus goed naar buiten kijken. Mooie rit, onderweg veel vrachtauto's vol met enorme boomstammen. We krijgen steeds meer de indruk dat Maleisië een zeer welvarend land is, afgemeten aan de wegen, huizen etc. We zien nog een zeer vreemde videofilm over Afrika. In de bus is het af en toe koud. Stipt om 9 uur arriveren we in Melakka.

bushalte_malaka

De 'room'-venters staan al klaar. We gaan uiteindelijk in op het aanbod van een man die ons een fotoboek laat zien met prachtige kamers. Hij brengt ons naar de goede bus. Voor 40 ct. rijden we naar de oude wijk. In het Shirah's Guesthouse worden we van harte welkom geheten; 'You met my husband at the busstation?' Schoenen uit en de kamer zien. Hij is bijna als op de foto, alleen wel kleiner dan hij leek. Alles is heel schoon en netjes. Er is een zeer ruime woonkamer met heerlijke banken, TV en lectuur. Er is een keuken waar je zelf thee, koffie etc. kunt maken, mogelijkheid de was te doen (emmers en waslijn) en een zeer schone douche en toilet. Dat alles voor 15 dollar (= f11,00). We douchen en installeren ons. Dan praten we nog even met een aardig Duits stel, de enige andere gasten lijkt het. Om 12 uur gaan we heerlijk slapen.