27 november 1993

27 november 1993 - Aurangabad, India

Voor achten, goed uitgerust, opgestaan, ontbeten en om 9 uur vertrokken. De bus naar de Ajanta caves komt vrij snel en om half 10 staan we dan ook bij de ingang van de grotten. Er is een officiële bagagebewaarplaats, waar we de grote rugzakken achterlaten en dan omhoog klimmen naar de grotten. Deze liggen in U-vorm langs de bocht van een rivier en het complex ziet er mooi uit onder een strakblauwe lucht. De entree bedraagt 0,50 pp en 5 rp voor een lichtticket. Dat laatste is niet verplicht, maar het is toch wel handig als ze het licht aan doen in de grotten. De grotten zijn mooi uitgehouwen en heel knap gebouwd (rond de jaarteling) maar de schilderingen vallen ons wat tegen.

IMG0072IMG0073

Er zijn grote groepen Indiërs aanwezig, duidelijk een dagje uit met hun ‘zondagse’ kleren aan. Onvermijdelijk moeten we natuurlijk weer met enkelen op de foto. We weten de drukte redelijk te omzeilen door de grotten niet op volgorde af te werken. Nadat we ongeveer de helft hebben gezien steken we de rivier over en klimmen naar het viewpoint, vanwaar we inderdaad een leuk uitzicht hebben. Om precies 12 uur hebben we alles bekeken en eten een thali (12rp) in de ‘staff canteen’. Daarna kopen we nog een steen (dè plaatselijke souvenir) en stappen om 12.45 uur in de bus naar Aurangabad. Weer een goede bus, Jelle moet eerst staan, maar later zitten we prima. Deze bussen zijn duurder maar ook veel sneller en stoppen minder dan elders. Om 3 uur zijn we er en nemen een kamer in het Kartikihotel. Dat ziet er op het eerste gezicht nogal duur uit. Maar kost slechts 6 piek. Het is een echt Indisch hotel met zelfs tv op de kamer! Na een lassi lopen we wat rond in Aurangabad, wat een vrij ongezellige ruime stad lijkt. De meeste winkels zijn al dicht. In het nette restaurant van ons hotel, drinken we thee/koffie en hebben ernstige communicatieproblemen met de ober. Ook later bij het eten verloopt dit niet zo soepel; de ober vindt onze bestelling (van tandoorikip, rijst, paneerkorma en nan) maar niks en verandert op eigen houtje de paneer in een ander (duurder) gerecht. Ook vraagt hij 5 keer of we nog iets willen. We drinken ons eerste Kingfisherbiertje (30RP). Na het BBC-nieuws gaan we slapen.