27 september 1993

27 september 1993 - Jodhpur, India

047

We willen nog een rustig ochtendje in het hotel doorbrengen, krijgen echter ruzie over het ontbijt (we willen iets omruilen maar dan brengen we het systeem in de war) en vertrekken om 10.20 uur. We ontbijten nu (cornflakes, 2 eieren, toast, juice en thee/koffie) in een ander hotel (ook voormalig paleis) op loopafstand van het station. Om 11.45 uur lopen we daar heen en horen dat onze trein naar Jodhpur vertraging heeft en niet voor 2 uur komt. Ook hier weer een lady’s queue. We zitten een tijdje in de waitingroom, een zeer ruime schone hal. Opeens komt daar een koe binnengewandeld! Hij (zij) eet al het afval, inclusief papier en sigarettepeuken! Een prachtig gezicht, dit beest doodgemoedereerd tussen de liggende mensen door te zien stappen. Een zeer efficiënte manier van afvalverwerking.

koe_vuilniskoe_vuilnis_2

Bovendien, ook de vuilnisbakken worden volledig leeggevreten. Om half 3 kunnen we in de trein. Dit is 1 meter spoor, kleinere treinen dus en zoals later blijkt erg langzaam. Hij lijkt meer stil te staan dan te rijden. Om half 2 (we dachten eerst 9 uur, toen 23.15 uur) zijn we dan in Jodhpur. De railway retiring room is vol, het hotel tegenover het station vies en we belanden in de touristbungalow. In ieder geval lekkere, schone bedden hier, waar we wel aan toe zijn. O ja, vandaag onze eerste maaltijd in de trein 25 rp voor rijst chapatis curry en dhal. De curry is zo pittig dat we het niet kunnen eten. Later vraagt de Indiër naast ons om het complaintbook. Het lag dus niet aan ons.